Printwedstrijd in Flux.

Bewust worden van je printgedrag

De eerste week in de landelijke 'PrintLess Contest: Tone it down!' zette in Flux nog niet direct zoden aan de dijk; er moest veel geprint worden vanwege de tentamens. Het TU/e-gebouw is via het GO Green Office van de universiteit aangehaakt bij de landelijke competitie, die in april en mei wordt gehouden en waarbij wordt gekeken naar de procentuele printreductie vergeleken met vorig jaar. Mensen bewust laten worden van hun printgedrag en ze minder laten printen zijn de doelen die de organisatie voor ogen heeft.

Brigitte van de Wijdeven, secretaresse Education and Student Affairs die in Flux werkt, kan niet zeggen dat ze minder printpapier heeft moeten bijvullen dan in andere weken. Maar daar ziet ze een goede reden voor: “Het was afgelopen week tentamenweek en de tentamens moeten dan worden geprint.” Ze loopt twee keer in de week zowel in Flux als in Cascade en Spectrum om daar het papier in de printers aan te vullen. Gemiddeld komt ze dan uit op zo’n negen dozen. “Ik ben benieuwd of ik binnenkort minder hoef bij te vullen. Ik verwacht dat het over een maand pas goed meetbaar is.”

Bas Turk, actief bij GO Green Office TU/e, stelt dat "er vorig jaar gemiddeld in Flux 32.700 pagina’s per week werden geprint, dat zijn 16 pagina’s per persoon". Hij baseert die informatie op de gegevens van Flux en de Green Business Club - die voor de landelijke organisatie van de competitie tekende.

Ilya Kolpakov, masterstudent Technische Natuurkunde, geeft aan gemiddeld één keer per week te printen. “Ik lees zoveel mogelijk online, ook vanwege het milieu.” Ook Diederik Markus (student Electrical Engineering) die iets verderop in Flux zit, laat weten weinig te printen. “Ik print nog wel eens een paper om mijn ogen wat rust te gunnen en niet alleen naar mijn laptop te staren.” De twee studenten die bij hem zitten, Dominique Gijsbers en Wilco Verpoorten, drukken wel wat vaker op de printknop. “We studeren Bouwkunde en we moeten tekeningen printen. Minder printen gaat bijna niet.”

Uitnodigingen

Turk wil in elk geval bereiken dat mensen zich bewuster worden van wat ze al dan niet printen en via papier verspreiden, en hoopt op tips. Die heeft hij ook al een paar gekregen. “Drie medewerkers hadden onafhankelijk van elkaar getipt om alle uitnodigingen voor intree- en afscheidsredes en dergelijke alleen nog digitaal aan te bieden. We hebben dit voorstel bij het Communicatie Expertise Centrum gelegd en we hebben nu begrepen dat zij toevallig een aantal weken terug in het directeurenoverleg hebben gevraagd om zoveel mogelijk digitaal te werken.”

Het is de tweede keer dat deze wedstrijd wordt gehouden en de eerste keer dat de TU/e meedoet. Andere deelnemende instanties zijn onder meer PostNL en de Vrije Universiteit Amsterdam. Het GO Green Office wil aan het eind van de competitie de ‘bespaarde’ bomen op de campus planten met hulp van Dienst Huisvesting.