URE maakt binnen drie uur een racecoureur overbodig

Lichter, sneller, duurzamer, veiliger. Net op het moment dat je denkt dat er geen grammetje vet meer af kan, presteert URE het toch. Het studententeam heeft woensdag de specificaties van de URE14 bekendgemaakt. Uniek en bijzonder: de elektrische racewagen kan binnen drie uur worden omgebouwd tot een volledig autonoom voertuig.

illustratie University Racing Eindhoven

Pijlsnel op de weg en handzaam in de pits. De URE14 heeft alle eigenschappen om in de prijzen te rijden. Het studententeam URE gaat van de zomer met de racewagen naar circuits in Nederland, Italië en Duitsland. De racewagen uit Eindhoven neemt deel aan twee competities: een elektrische klasse en de autonome klasse van de Formula Student.

Dion Engels, teammanager van URE, toont in de Blauwe Zaal de nieuwe snufjes. Voorlopig nog alleen op foto’s en tekeningen. Begin juni wordt de racewagen daadwerkelijk gepresenteerd. De technische innovaties liegen er niet om en de verwachtingen zijn hooggespannen. Zeven maanden is er al werk in uitvoering.

Ombouwen

Engels: “Het grootste ‘dingetje’ is de autonomie die we in de racewagen hebben gebouwd. De URE14 is binnen drie uur om te bouwen van een racewagen met coureur naar een volledig zelfrijdend exemplaar. De manier hoe we zo’n cool systeem hebben ontwikkeld, vind ik zelf een hele prestatie.”

Bouwen is nu de volgende stap, kondigt hij aan. “In juni moet hij klaar zijn en een maand later gaan we racen. We gaan naar Assen, het testcircuit van Bugatti en de Hockenheimring in Duitsland. Alleen in Italië rijden we met de autonome, onbemande auto.”

Zitje

Om autonoom te rijden, zijn sensoren en camera’s op de flanken van de wagen gemonteerd. Ze zijn verbonden met een computer achterop die razend snel de situatie berekent, de pedalen bedient en de auto bestuurt. De eer om het zitje te bemachtigen achter het stuur is dit seizoen minder belangrijk. Engels: “Het is nu een heel andere tak van sport. Het gaat vooral om de vijftig, zestig mensen die de wagen als een team hebben gebouwd. Niet om die ene persoon die mag racen.”

Opvallende specificaties
    • Een ‘backpack’ achterop de wagen met boordcomputer Nvidia Drive PX2
    • Op het voorstuk twee sensoren en camera’s met een bereik tot 25 meter en nauwkeurigheid die minder dan 10 centimeter afwijkt, IBEO LiDar
    • Een autonoom remsysteem dat als één geheel snel in of uit te bouwen valt.
    • 317 meter aan kabels is in de URE14 verwerkt om alle elektronische (demonteerbare) onderdelen voor autonoom rijden te koppelen.
    • De accu levert 8,3 kWh en weegt 2,8 kilo minder dan zijn voorganger. De krachtbron is opgebouwd uit 288 cellen, 96 series, 3 parallel en verdeeld over 6 brandveilige, 3D-geprinte kastjes.
    • Magnesiumvelgen van ieder 1,6 kilo zorgen eveneens voor een afname van het totale gewicht.
    • Vierwielaandrijving met voor ieder wiel een aparte elektromotor die 30 kW levert, belastbaar tot 18.000 toeren per minuut.
    • De aluminium behuizing van de aandrijving is per wiel 187 gram lichter dan de voorgaande versie en koelt 53 procent beter dan conventionele toepassingen. De behuizing met een ‘dubbele helix’-structuur aan de binnenzijde is gemaakt met behulp van SLM-techniek.