URE maakt eerste meters met autonome racewagen

In een race tegen de klok om wie de eerste autonome racewagen van de Benelux bouwt, heeft URE een belangrijke slag geslagen. Het Eindhovense raceteam begon in 2017 met de ontwikkeling en heeft nu een belangrijke mijlpaal bereikt. In december zette de racewagen van het team namelijk heimelijk al haar eerste autonome stapjes.

foto URE

"We zijn er nog niet helemaal, maar wel al heel ver", zo legt Rense Nijenkamp, hoofd van het Driverless-project van University Racing Eindhoven uit. “We zitten nu vol in de implementatiefase. Het volledige systeem, inclusief sensoren, werkt al, maar is nog niet volledig robuust.” Een kwestie van testen en finetunen dus.

Afgelopen week maakte URE opnamen om het heugelijke feit aan te kunnen kondigen. De sneeuw die een paar dagen daarvoor was gevallen, mocht de pret niet drukken. Het team had de baan vakkundig sneeuwvrij gemaakt om te laten zien wat het heeft bereikt. Wel hebben ze de meters ‘voorgeprogrammeerd’ gereden, ten behoeve van de veiligheid en om het filmen makkelijker te maken. Dit houdt in dat de auto een ingegeven pad volgt, maar wel zelf zijn componenten bestuurt.

Detecteren

Niet volledig autonoom dus, maar daar is de auto al wel toe in staat. “Ik had graag gezien dat we al verder waren”, zegt Nijenkamp hierover. “Tijdens de competitie is een niet-robuust systeem namelijk niets waard. Het detecteren van pionnen levert nog problemen op. Dat zit hem met name in de omstandigheden: of de zon nu vol op de camera staat of dat het hard regent, hij moet de pion altijd kunnen zien”, legt hij uit. “Als we hem nu autonoom laten rijden, is er een kans dat hij nog een pion mist.”

Inmiddels heeft URE concurrentie uit Delft als het gaat om de strijd wie in de Benelux de eerste autonome racewagen maakt. Dion Engels, teammanager van URE, claimt de overwinning, maar houdt nog een slag om de arm. “Voor nu zijn we de eerste die autonoom rijdt”, vertelt hij, "maar de competitie moet nog komen en het resultaat daar is natuurlijk waar het om gaat.”

De komende tijd werkt URE dus aan de verbetering van het systeem waarmee het rijdt. Het verwerken van de data uit de sensoren moet nog worden doorontwikkeld. Uiteindelijk zou de auto geheel zelfstandig pionnen moeten herkennen, zodat er geen menselijke handelingen meer nodig zijn de wagen te besturen.

De beelden die nu gemaakt zijn, zijn van een omgebouwde URE11, waarmee in 2016 werd gereden. Uiteindelijk zal de apparatuur overgezet worden naar de nieuwe wagen, de URE14. Daar schrijft het team zich dit jaar mee in voor de grote wedstrijden. Dit jaar zal URE in elk geval naar Formula Student Germany en Formula Student Netherlands gaan.

De omgebouwde URE11 rijdt de eerste autonome meters. Video | University Racing Eindhoven

The first autonomous race car of the Benelux!