Foto | Lucas Janssen

Studentenklimaatclub wil Eindhoven wakker schudden

Students for Climate Eindhoven, deels bestaand uit TU/e-studenten, wil Eindhoven wakker schudden en de bevolking in gesprek krijgen over het klimaat. Zo'n tweehonderd mensen namen afgelopen vrijdag deel aan een door hen georganiseerd klimaatprotest in de stad. Mede-initiatiefnemer Yavor Razboinikov, bachelorstudent Sustainable Innovation: “We wilden het vredig laten verlopen en volgens mij zijn we daarin geslaagd.”

foto Lucas Janssen

Zo’n tweehonderd personen - een ruwe schatting van de Bulgaarse TU/e-student - vroegen afgelopen vrijdag in Eindhoven aandacht voor het klimaatprobleem. De initiatiefnemers hebben dit keer gekozen voor een protest, “omdat dat de meeste aandacht bij een breed publiek trekt”, verkondigt Razboinikov. “Eindhoven moet wakker geschud worden en we willen dat mensen binnen alle bevolkingslagen over dit onderwerp gaan praten.”

Volgens de student zijn ze er aardig in geslaagd om hun doel te bereiken, al ziet hij nog wel punten voor verbetering. “Nu gingen we van de Markt naar het stadhuis - van een mensenmassa naar een rustigere plek. Andersom was achteraf gezien beter geweest.”

Volgens de student is het zeker niet de bedoeling om structureel via demonstraties aandacht voor het probleem te vragen. “We willen ons constructief opstellen en denken onder meer aan gesprekken met wethouder Rik Thijs, die de klimaatagenda in zijn portefeuille heeft. We geven de voorkeur aan dialogen in plaats van ons te uiten via geschreeuw.” In februari wil de groep wel aanhaken bij een wereldwijd protest en dat uitvoeren in Eindhoven.

TU/e-studenten

De vaste kern van Students for Climate Eindhoven - die bestaat uit tien leden, van wie er vijf aan de TU/e studeren - komt vandaag samen om hun toekomstplannen te bespreken.

De groep is onlangs gevormd vanuit enkele TU/e-studenten, die deel uitmaakten van het activiteitencomité voor Technology for Global Development, vertelt Razboinikov. “We wilden het breder trekken en hebben contact gelegd met verschillende anderen, onder meer met studenten die zijn betrokken bij GO Green Office of bij Fontys studeren.” De studenten hopen op nog meer medewerking binnen de TU/e, om te helpen hun doelen beter onder de aandacht te brengen. “Sommige personen van bepaalde verenigingen gaven aan dat ze zich niet met politiek willen bezighouden, maar dat doen wij ook niet - we willen alleen bewustwording creëren.”

Over zijn persoonlijke motivatie vertelt de Bulgaar: “Je hoort van anderen vaak het argument dat we het voor de toekomstige generaties moeten doen, maar ik vind zelf dat het keerpunt nú is en dat we het milieu aan het vernietigen zijn. We moeten beter kijken naar onze energiebronnen en hoe we die gebruiken. Neem nu die lampen in dit gebouw (hij wijst naar de lampen bovenin het Auditorium, red.) - waarom moeten die allemaal aan zijn als er niemand zit?”

Students for Climate Eindhoven is de Eindhovense tak van Students for Climate dat in België is gestart en inmiddels in meerdere steden actief is. “We hebben weinig onderling contact, maar we hebben vergelijkbare doelen - vandaar dat we bij die groepering zijn aangehaakt", verklaart de student Sustainable Innovation.

Het Eindhovens Dagblad legde de demonstratie op video vast.