Nieuw schoonmaakbedrijf legt nadruk op gastvrijheid

Asito is de naam van het schoonmaakbedrijf dat voortaan de TU/e-gebouwen netjes zal houden. Meer dan honderd Asito-medewerkers zullen in blauw tenue en met nieuwe schoonmaakkarren beginnen na het aankomend kerstreces. Het contract - voor maximaal negen jaar - wordt op 16 december getekend tijdens een feestelijke lunch in de Zwarte Doos.

foto Shutterstock

Iedere dag wordt er op de campus 190.000 vierkante meter schoongemaakt. De gebouwen zijn de laatste jaren meer uren en door meer mensen in gebruik. Vanaf januari zal Asito de schoonmaaktaak op zich nemen. Dit van oorsprong Twentse bedrijf is gekozen uit zes mededingers bij de Europese aanbestedingsprocedure. “Zij had de beste antwoorden op de vraag van de TU/e”, zegt Bertie Fijneman, coördinator Facility Services.

Die vraag bestaat uit vier onderdelen, volgens Jeroen Zegveld, strategisch inkoper van de TU/e. “Wij zochten een bedrijf met flexibiliteit, dat kan samenwerken, dat oog heeft voor het welzijn van haar medewerkers en dat verantwoord onderneemt. Asito belooft ons dat allemaal.”

De implementatiemanager van Asito, Maarten van Wezel, licht toe: “Wij hebben een proactieve houding voor wat betreft samenwerking met cateraars, afvalophalers en beveiliging. Als we in een lege vergaderzaal bijvoorbeeld nog gebruikte kopjes aantreffen, zullen we in overleg gaan over wat de handigste manier is om die op te ruimen. En door wie. Als we een kapotte lamp zien, zullen we dat melden. Het gaat erom dat TU/e’ers in een fijne omgeving kunnen werken en studeren.”

Gastvrijheid

Verder staan ‘gastvrijheid en beleving’ hoog in het vaandel bij Asito. Naast honderd schoonmaakkrachten, vier voorwerkers en een projectleider, brengt het bedrijf twee medewerkers mee die speciaal het welbevinden van de klant (de studenten, TU/e-personeel en gasten) én eigen medewerkers in de gaten houden. Dat doen ze door hun ogen en oren open te houden en gesprekken aan te knopen bij bijvoorbeeld de koffieautomaten.

De schoonmaakkrachten zullen zichtbaar en aanspreekbaar door de TU/e-gebouwen gaan. “De tijd is voorbij dat de schoonmaak uit het zicht gebeurde”, zegt Fijneman. “De schoonmakers zijn niet meer anoniem en zullen naamkaartjes dragen met hun voornaam.”

Het maatschappelijk verantwoord ondernemen wordt concreet gemaakt door personeel aan te nemen dat een afstand tot de arbeidsmarkt heeft. “De participatiewet is nog niet rond, maar de TU/e wil dat minimaal één op de twintig personeelsleden van Asito een zogenoemde participatiemedewerker is”, zegt Zegveld. Implementatiemanager Van Wezel wil een stap verder gaan: in het jaar 2021 moet tien procent en in 2024 moet vijftien procent van de medewerkers in het programma passen.

Nieuwe karren

Het ophalen van afval, dat voortaan als aparte taak wordt gezien - losgekoppeld van schoonmaken - gebeurt vanaf 2020 met nieuwe karren. Deze hebben dezelfde vijf compartimenten als de Tulip-afvalbakken op de campus. De wens is er om die ophaaltaak in de avond te doen, zodat er ‘s nachts geen voedselresten zijn die fruitvliegjes of erger aantrekken.

De handtekening wordt op 16 december gezet in aanwezigheid van zes Asito-medewerkers, onder wie een schoonmaakkracht, een glazenwasser en een voorwerker. “We vinden het een belangrijk moment omdat we trots zijn op iedere nieuwe opdrachtgever”, zegt Van Wezel. Fijneman heeft bedacht om er een feestelijke lunch in de Zwarte Doos aan te verbinden, “omdat het een mooi contract is, dat gevierd mag worden.” Zij wil nog graag kwijt dat de samenwerking met GOM altijd prettig is geweest. “De meesten van de tachtig mensen gaan verder onder contract bij Asito. Acht personen hebben gekozen om bij GOM te blijven en een andere werkomgeving te krijgen.” Het nieuwe contract duurt minimaal vijf jaar en kan tweemaal met twee jaar verlengd worden. Daarna komt er weer een verplichte aanbestedingsronde.