Gebouw ATHENE in 2007. Foto | Bart van Overbeeke

Een kijkje in de kernreactor van de TU/e

Wist jij dat de TU/e, toen nog Technische Hogeschool Eindhoven (THE), tot 1973 over een eigen kernreactor beschikte? Het verbaasde Niels de Jong en Cengizhan Can, masterstudenten Computer Science and Engineering, enorm en ze gingen op onderzoek uit. In hun videoreportage (zie hieronder) zie je de resultaten van hun verkenningen.

De twee studenten lopen inmiddels vijf jaar rond op de campus, maar nog altijd zijn er plekken die ze niet kennen. Een van die voor hen mysterieuze plekken is het gebouw Athene, het ‘vreemde en lege’ gebouw waar ze een tijd geleden tegenaan liepen.  Of beter gezegd: was. Inmiddels weten ze dat het nucleaire avontuur voor de THE begint in 1960, wanneer het Reactor Centrum Nederland in Petten de opdracht ontvangt om een reactor te ontwerpen. De toenmalige rector Posthumus was de initiatiefnemer en wilde het voor onderzoek- en onderwijsdoeleinden inzetten.

Het gesprek met stafmedewerker Joep Huiskamp, die veel weet over de geschiedenis van de universiteit, beantwoordde al een groot deel van de vragen van de twee studenten. Dankzij Dienst Huisvesting konden ze hun nieuwsgierigheid verder bevredigen en een kijkje in het gebouw nemen en stralingsdeskundige Gilles Moerdijk gaf ter plekke interessante informatie.

Ben je ook benieuwd naar het gebouw, en waarvoor het later is gebruikt? Bekijk dan de video.

Video | Niels de Jong en Cengizhan Can

Een kijkje in Athene, de voormalige kernreactor aan de TU/e.

Video | Niels de Jong en Cengizhan Can