Snoozen tot er geen ontkomen meer aan is

De morgenstond heeft volgens het spreekwoord goud in de mond. Het zal veel mensen in de donkerte en kilte van de vroege winterochtend echter een rotzorg zijn. Liever trekken we het dekbed nog eens nors over ons hoofd, snoozend tot er echt geen ontkomen meer aan is - vooral studenten, veelal ‘late chronotypes’ met een heel eigen biologische klok. Hoe word je nou góed wakker?

foto Matthew Henry/Unsplash

Een lezing over effectief slapen én effectief aan je dag beginnen; het had zo’n toepasselijke dagstarter kunnen zijn. Studievereniging GEWIS (Wiskunde & Informatica) speelde, haar doelgroep in acht nemend, echter op safe en maakte er afgelopen 18 december toch maar een lunchlezing van. Een populaire lunchlezing ook, bleek al gauw: “Kennelijk zijn heel veel mensen in het onderwerp geïnteresseerd”, merkt organisator Arend Verbeek lachend op.

Ook Cursors Mathias Verheijden dook in de kunst van het ontwaken en sprak met studenten (over hoe zij zichzelf ’s ochtends uit bed pellen) en experts (over wetenschappelijke verklaringen, do’s and don’ts). Bekijk zijn video hieronder.

Video | Mathias Verheijden

Effectief wakker worden - hoe dan?

Video | Mathias Verheijden