280 lopers in TU/e-rood op Eindhovense marathon

Op 13 oktober is de Marathon Eindhoven en de TU/e pakt het dit jaar groots aan. Een eigen running-team in felrode shirts zal van start gaan. Voor slechts vijf euro kun je meedoen, er is keuze uit vijf kilometer, tien kilometer, de halve of de hele marathon. Het animo is groot, weten Joyce Schonenburg en Melissa Grunewald, die het TU/e-running-team organiseren vanuit het Studentensportcentrum. “We hebben nu al meer dan honderdtachtig geïnteresseerden.”

foto Patrick Spruytenburg

“Wij zijn zelf fanatieke hardlopers en vinden het leuk om met dit project meer TU/e’ers in beweging te krijgen. Een hardloopteam sluit aan bij de doelstellingen van het Vitality Core Team om de TU/e-campus de vitaalste te maken”, vertelt Grunewald (tweede van links op de foto, eerder gemaakt tijdens de Dommelloop).

Er worden in totaal 280 startbewijzen uitgegeven voor het TU/e-team, voor vijf euro per stuk. Er zijn honderd startbewijzen voor de vijf kilometer, vijftig voor de tien kilometer, honderd startbewijzen voor de halve marathon en dertig voor de marathon.

De TU/e werkt al jaren samen met de Marathon Eindhoven, maar het was wat minder zichtbaar. Schonenburg (op de foto links): “Er waren veel minder startbewijzen, geen teamshirts en iedereen liep voor zichzelf. Nu kunnen we echt een teamgevoel creëren. Tijdens de marathon zelf hebben we samen met Fontys jongerencentrum Dynamo, vlakbij de finish, afgehuurd waar we met ons team een plek hebben om om te kleden, spullen op te bergen en natuurlijk de overwinning te vieren.”

Voorbereiden op symposium

Een echt team bereidt zich uiteraard ook samen voor. Daarvoor worden enkele looptrainingen georganiseerd (voor de halve en hele marathon) en is er een gratis symposium komende donderdag (6 juni), waar sprekers hun kennis delen en je voorbereiden op de marathon.

Hoogleraar Aarnout Brombacher komt vertellen over de samenwerking tussen de TU/e en de marathonorganisatie om de Marathon Eindhoven de meest innovatieve marathon ter wereld te maken. Daar kun je als symposiumbezoeker ook aan meehelpen, zo zal Brombacher dan toelichten. Daarnaast komt Harm Sengers, TU/e-alumnus en hardlooptalent met een tijd van 2.19 op de hele marathon, zijn ervaringen delen. Verder is fysiotherapeut Paul Schulting te gast die tips geeft om hardloopblessures te voorkomen. André Lindhout van Rønnør zal hem aanvullen met wat je het beste kunt dragen tijdens een marathon.

Meedoen?

Als je nu alvast je interesse laat blijken door een mailtje te sturen naar youkeepmoving@tue.nl, dan hoor je als eerste wanneer de inschrijving opent. Je hebt dan de beste kansen om een startbewijs te bemachtigen.

Als je het symposium wilt bezoeken, kun je je daarvoor ook aanmelden via dit emailadres. Daarvoor geldt ook: vol is vol. Het symposium vindt donderdag 6 juni plaats in de filmzaal van grand café De Zwarte Doos, van 19.00 tot 22.00 uur. De marathon zelf is op zondag 13 oktober; afhankelijk van de gekozen afstand vertrek je ergens tussen 9.45 en 15.30 uur.