FruitPunch maakt Artificial Intelligence fris en fruitig

Misschien heb jij ook wel wat afleveringen van Black Mirror gebingewatcht. Is het scifi of een kwestie van tijd? De wereld en mogelijkheden van Artificial Intelligence (AI) zijn groter dan veel mensen denken. Common sense is essentieel bij het gebruik van AI. En dat kun je op twee manieren lezen: als gezond verstand en als gemeenschappelijke kennis. Want dat was toch zeker een rode draad tijdens FruitPunch AI Connect, dat zaterdag 15 juni plaatsvond in het Auditorium van de TU/e. Een evenement dat de technologie toegankelijker maakt en geïnteresseerden verbindt - middels felroze fruitsokken.

AI vind je in veel sectoren terug, maar zeker bij gaming is het populair. Zo is Google DeepMind bezig om met een bot te winnen van topspelers. Bij AlphaGo is dat al gelukt. De techniek wordt zo slim dat mensen de logica soms niet meer kunnen volgen en dat baart sommigen ook zorgen. Samenwerking en common sense blijken daarbij de belangrijkste steekwoorden.

“Houd een vinger aan de pols bij de techniek die je inzet, detecteer issues en stuur bij”, aldus keynote-spreker Jurriaan van Diggelen. Onderzoeker Zoltan Szlavik behandelt een stukje ethiek in zijn talk. “Gezichtsherkenning met AI kán heel gevaarlijk zijn”, merkt hij op. Het moet niet uit de hand lopen, zoals bij een gezichtsherkenningsapp die niet gebouwd was op de donkere medemens waardoor die groep vervolgens door het algoritme tot de categorie ‘aap’ werd gerekend.

Van Diggelen zet de drie verschillende benaderingen omtrent Artifical Intelligence uiteen: techno centrism, human centrism en the collective perspective. Kort samengevat zijn er mensen die vinden dat techniek de hoogste intelligentie heeft en betere beslissingen kan nemen dan de mens. Een andere groep vindt dat de mens bepaalde beslissingen, die minder afgekaderd zijn, beter kan nemen dan een computer. En er is een groep die vindt dat de mens moet samenwerken met de techniek om tot het beste resultaat te komen.

De leden van stichting FruitPunch voelen zich meer aangetrokken tot dat laatste standpunt, denkt oprichter Buster Franken. Hij doet wat denken aan Mark Zuckerberg: brede ervaring, met lef en humor. Hij is ook te boeken voor bruiloften en bar mitswas, mocht je nog iemand zoeken. Maar zonder dollen: tijdens het evenement wordt al snel duidelijk dat FruitPunch bestaansrecht heeft. Ruim honderdvijftig geïnteresseerden zijn komen opdagen tijdens deze tweede editie van het evenement. Tijdens de opening wordt gevraagd wie er onderzoeker, entrepeneur of student is. De verdeling is ongeveer evenredig, met een kleine uitschieter bij de studenten.

(Lees verder onder de foto)

“We horen de laatste tijd meer over de war on talent op de krappe arbeidsmarkt. In plaats van de oorlog te voeren voor dit talent willen wij dat talent creëren en voeden met FruitPunch AI”, aldus Franken. Hij richtte de stichting op in september 2018 en sindsdien zijn er al allerlei evenementen geweest. Op de demomarkt vandaag staan partners met enkele treffende voorbeelden van de mogelijkheden van Artificial Intelligence. Zo kun je op de laptop een kunstwerk maken in een soort Paint, waarna de computer het ombuigt tot en levensechte foto. Robot Pepper helpt dokters bij de diagnose van diabetes en team Cyclone is bezig met de bouw van een autonome drone.

Fruitige sokken

Pr-manager van FruitPunch Micha van den Herik treffen we bij de merchandise-stand. Want ja, ook daar is aan gedacht. Felroze sokken met appetijtelijke stukken fruit zijn voor 9,99 euro mee naar huis te nemen. Het is allemaal fris en fruitig. “We willen AI toegankelijker maken, daar helpt zo’n informeel kleurig uiterlijk bij”, denkt Van den Herik.

De naam prikkelt: wat heeft fruit te maken met AI? Van den Herik vertelt eerlijk dat de keuze voor de naam redelijk ad hoc was, toen enkele leden van het huidige FruitPunch samen op een event waren waar ze een fruitpunch in hun hand kregen gedrukt. De naam bleek goed passend: “Een fruitpunch zit vol met allerlei soorten vruchten en dat staat symbool voor het diverse team van FruitPunch waar allerlei disciplines en soorten mensen samenkomen. Er zijn zowel studenten als onderzoekers betrokken, met achtergronden variërend van Industrial Design tot Electrical Engineering en van Mechanical Engineering tot Technische Bedrijfskunde. Op elke faculteit komt wel een stukje AI voor en wij willen helpen om iedereen te verbinden. Met zo’n interdisciplinair team kan je veel interessante dingen doen in AI.”