Lex Hoefsloot van Lightyear in gesprek met Marjan van loon, president directeur van Shell Nederland. Foto | Bart van Overbeeke

‘Dit is de tijd om voor jezelf te beginnen’

Oude industrie ontmoette deze ochtend nieuwe industrie tijdens de opening van de Bedrijvendagen. Marjan van Loon, president-directeur van Shell Nederland en TU/e-alumna, en Lex Hoefsloot, ook een alumnus en ceo van Lightyear, werden bevraagd over hun carrières en drijfveren. Of Lightyear zou willen dat Shell in het bedrijf investeert? “We zijn kieskeurig bij de keuze van investeerders”, zei Hoefsloot diplomatiek. Van Loon op haar beurt ziet voor Shell niet direct een rol weggelegd om zelf zonnewagens te gaan produceren.

foto Bart van Overbeeke

Marjan van Loon (alumna van Scheikundige Technologie) ontmoette deze ochtend voor het eerst Lex Hoefsloot, eveneens TU/e-alumnus (Automotive Technology) en ceo van Lightyear, het bedrijf dat onlangs met de productie van de elektrische zonnewagen Lightyear One is gestart. Natuurlijk heeft Van Loon van het bedrijf gehoord en zegt het ook een fascinerend initiatief te vinden. Zeker omdat het plaatsvindt in Helmond, haar geboorteplaats. Shell heeft in het verleden ook gewerkt aan de ontwikkeling en productie van zonnepanelen, zegt ze, “maar in die periode, zo rond de eeuwwisseling, was er te weinig interesse voor, en daarom moest Shell in 2002 de fabriek sluiten.”

Klimaatdoelen

Vragen die uit de maar voor een kwart gevulde Blauwe Zaal komen, hebben vooral betrekking op hoe Van Loon tegen haar baan aankijkt (“je moet je werk goed zien te combineren met je sociale leven en interesses”), en wat Shell nu precies bijdraagt aan het behalen van de klimaatdoelen die nationaal en internationaal gesteld zijn. Over dat laatste punt is de Shell-topvrouw duidelijk: “Het is alleen haalbaar als alle partijen hun bijdrage leveren en als we alle alternatieven gebruiken en combineren. We hebben een quiltdeken aan oplossingen nodig en Shell is er op allerlei terreinen mee bezig en bij betrokken. We kijken daarbij hoe het proces van de energietransitie zich wereldwijd ontwikkelt. Onze eigen doorrekeningen lieten onlangs zien dat als we dat proces binnen Shell versnellen, dat voor het bedrijf een nog beter resultaat oplevert.”

Aan Hoefsloot wordt de vraag gesteld in welke fase zijn bedrijf nu zit. “Als je gaat groeien, merk je dat ook de structuur van je bedrijf gaat veranderen en dat je niet meer iedereen binnen het bedrijf kent. Ook moet je heel nauwkeurig gaan nadenken met welke investeerders je in zee wil gaan. Die moeten aansluiten bij de uitgangspunten waar je met je bedrijf voor staat, want aandeelhouders bepalen uiteindelijk wie in het bestuur van Lightyear een plek krijgen.”

Studenten die met het idee rondlopen zelf een bedrijf op te zetten, moedigt hij aan dat vooral te proberen. “Zeker in deze tijd kun je dat risico best nemen”, aldus Hoefsloot, “want de vraag naar technisch geschoold personeel is enorm groot. Gaat het met je eigen bedrijfje toch verkeerd, dan is de overstap naar een groot bedrijf snel gemaakt.”

De Career Expo van de Wervingsdagen is morgen, woensdag 20 maart, nog van 10.00-16.00 uur te bezoeken in het Auditorium.