Derde woontoren komt er op z’n vroegst pas over drie jaar

De universiteitsraad wil dat het College van Bestuur onderzoekt of er binnen afzienbare tijd een derde woontoren kan worden gebouwd op de campus. Dit om de kamernood voor studenten in Eindhoven wat te lenigen. Vicevoorzitter Nicole Ummelen zei dat de universiteit daarvoor al met diverse partijen in gesprek is, maar dat zo’n project zeker een aanlooptijd van drie tot vier jaar nodig heeft.

Charlot Felderhof, fractielid van studentengroepering DAS, informeerde gisteren in de U-raadsvergadering hoe het gesteld is met het voorstel dat Hurks Vastgoed november vorig jaar lanceerde voor de bouw van een woon-, werk- en leercomplex op de plek waar nu de tennisbanen van Fellenoord en de hockeyvelden van Don Quishoot te vinden zijn. Eerder bouwde Hurks in opdracht van wooncorporatie Woonbedrijf op de TU/e-campus al de woontoren Aurora.

De kamernood in Eindhoven wordt steeds nijpender en daarom wil de U-raad dat ook de TU/e op dit vlak haar verantwoordelijkheid neemt en kijkt wat op de campus nog mogelijk is. Het voorstel van Hurks is nu zo’n vier maanden oud en lijkt de U-raad een mooie stap in de goede richting. Ummelen zei dat de universiteit de zorg en de verantwoordelijkheid voor de huisvesting van studenten ook zeker voelt, “maar dat het een wat taaiere materie is om hier ook oplossingen voor te bieden”.

Aanlooptijd

Volgens Ummelen is de universiteit met Hurks in gesprek over hun voorstel, maar mogen op dit moment ook andere partijen nog projectvoorstellen indienen. Ze maakte ook meteen duidelijk dat er op korte termijn nog niets concreets verwacht mag worden. “Dit soort bouwprojecten is niet snel te realiseren, daar is zeker een aanlooptijd van zo’n drie à vier jaar mee gemoeid. We willen nu ook niet als een gek gaan bouwen, want alles wat we op dit terrein neerzetten, moet passen binnen de Campusvisie 2030. We willen hier een plek creëren waar het prettig studeren, werken en wonen is, en daarom moeten we ook iedere keer goed nadenken wat de sociale impact van dit soort beslissingen is.”

Op de vraag van Felderhof of studenten al in een vroegtijdig stadium bij de ontwikkeling van dit soort plannen betrokken kunnen worden, zei Ummelen nee. “Dit is in eerste instantie een zaak voor het bestuur en het is ook gebonden aan strikte regelgeving op vele gebieden. Pas als besloten wordt om te gaan bouwen en duidelijk is wat er precies gebouwd gaat worden, zijn studenten bij het verdere proces natuurlijk van harte welkom.”

Collegevoorzitter Jan Mengelers merkte afsluitend nog op dat een extra woontoren op de campus “een druppel op de gloeiende plaat” is als het bezien wordt in het licht van het totale kamertekort. “Dat is toch echt iets voor de gemeente, voor wooncorporaties en andere externe partijen om hier plannen voor te ontwikkelen en daarmee aan de slag te gaan”, aldus Mengelers.