Wetenschap met een biertje in de hand

Hoe kun je wetenschap beter aan de man/vrouw brengen dan in een informele sfeer, met een biertje in de hand? Dat is het idee achter Pint of Science. Op 20 en 21 mei is de eerste Eindhovense editie van dat evenement, georganiseerd door een team TU/e’ers.

illustratie Pint of Science Eindhoven

“We willen laten zien dat onderzoekers niet meer in een ivoren toren zitten met hun onderzoek. Het publiek innovaties laten zien die uit Eindhoven komen en hen de kans geven om vragen te stellen en in discussie te gaan met onderzoekers. Pint of Science is laagdrempelig, informeel en brengt onderzoek dichterbij”, zegt Roy van der Meel, universitair docent bij Biomedische Technologie.

Hij is onlangs aan de TU/e begonnen na een verblijf van een paar jaar als postdoc in Vancouver. “Vanuit de Nederlandse organisatie van Pint of Science kreeg ik de vraag of ik city coördinator voor Eindhoven wilde worden, omdat het hier nog niet gehouden wordt.” Dat wilde Van der Meel wel en hij tweette dat hij een Eindhovense versie van Pint of Science wilde opzetten. Daar kreeg hij al snel reacties op en inmiddels staat er een team van zeven TU/e’ers te springen om de eerste Eindhovense Pint of Science te houden.

Pint of Science

Van 20 tot en met 22 mei wordt in 300 steden in 24 landen Pint of Science gehouden. In Eindhoven gebeurt dat op twee avonden: 20 en 21 mei. Op maandag 20 mei staan onderzoekers Catarina Esteves en Anna Wieczorek op de planning, dinsdag 21 mei is het de beurt aan de studenten van Team Solid en Solar Team Eindhoven.

“Anna Wieczorek zal het gaan hebben over de link tussen de mens en maatschappij in duurzame innovaties”, zegt Christian Sproncken, promovendus bij het ICMS en lid van het Eindhovense Pint of Science team. Catarina Esteves is een van de initiatiefnemers van Sponsh, gekozen tot chemische startup van het jaar 2018. Sponsh ontwikkelt temperatuurgevoelig materiaal, dat 's nachts water absorbeert uit de lucht. Overdag, als de luchttemperatuur stijgt, stoot het textiel het verzamelde water af. Dankzij die eigenschappen kan het slimme materiaal zonder energie water winnen in afgelegen gebieden.

“De wetenschappers zullen hun onderzoek met een heel andere insteek moeten presenteren dan ze normaal doen, omdat het publiek anders is”, zegt Sproncken.

Studententeams

De studententeams Team Solid en Solar Team Eindhoven zijn actief in de energietransitie en mede daarom gevraagd te komen spreken tijdens Pint of Science. “Energie speelt een steeds grotere en belangrijkere rol. Beide teams ontwikkelen methodes om duurzame energie op te wekken”, zegt Van der Meel. “Bovendien, wat past er nou beter bij Pint of Science dan een team dat samenwerkt met een bierbrouwer”, hint hij met een knipoog op de samenwerking die Team Solid onlangs is aangegaan met Bavaria.

Kaartjes en meer

Pint of Science wordt gehouden in ‘Beleef Eindhoven’ in de Jan van Lieshoutstraat 24K. De voertaal is Engels. Beide avonden duren van 19-21 uur. Er is plek voor vijftig personen per avond. Voor tickets (à 5 euro, inclusief een drankje), ga je naar https://www.pintofscience.nl/eindhoven.