TU/e’ers maken Het Lab voor op de Dommel

Tijdens Bosch Parade, een optocht van drijvende kunstwerken over de Dommel in het centrum van Den Bosch, is dit jaar een werk te zien van twee TU/e-studenten Industrial Design. Serge Gruson en Tjeu van Bussel kregen de opdracht een onderdeel te maken dat past in het overkoepelende verhaal. Ze geven hun kunstwerk Het Lab vorm met onder andere data over Bosschenaren in 1766.

afbeelding Tjeu van Bussel en Serge Gruson

Bosch Parade is voor het publiek vanaf de stadswallen en oevers in het historische stadshart te zien, dit jaar voor de achtste maal. De organisatie mikt op 25.000 bezoekers in drie dagen in het een-na-laatste weekend van juni. De kunstmanifestatie is geïnspireerd op het werk van schilder Jheronimus Bosch en bestaat sinds 2010, maar heeft nu een nieuw jasje.

“Bij eerdere edities werd met losse inschrijvingen gewerkt. Nu is er één concept van waaruit gecreëerd wordt, samen met meerdere kunstenaars. Het is een vertelling van een beeldend verhaal in vijftien tableaus, een universele fabel die gaat over altijd doorgaande vernieuwing”, zegt zakelijk leider Erik de Jong, aan de TU/e in functie als Community Manager. De drijvende kunstwerken worden door het water geloodst door zwemmers, waarvan er twintig via het Studentensportcentrum van de TU/e komen.

Een van de dertig kunstenaars die een bijdrage leveren, is derdejaars ID-student Serge Gruson: “Het overkoepelende verhaal gaat over het establishment dat plaats moet maken voor rebellen. Er ontstaat uiteraard halverwege een strijd en daarna blijft een oersoep over. Die mogen wij uitbeelden. Het is een belofte van iets nieuws, maar niet iets concreets.”

Met ‘wij’ bedoelt Gruson zichzelf en zijn medestudent en vriend Tjeu van Bussel. Ze kennen elkaar vanaf groep 1 van een basisschool in Tilburg en al zeventien jaar maken ze samen plannen en installaties. Van Bussel: “Wij hebben beiden ouders in het culturele circuit en zijn daar dus in opgegroeid.”

Dat mag de reden zijn dat Stichting Bosch Parade deze studenten benaderde om een bijdrage te leveren aan deze editie. “Ze willen verjonging van de deelnemers”, zegt Gruson, “en natuurlijk zien ze ook de waarde van de combinatie van kunst met techniek, waar wij als TU/e-studenten voor kunnen zorgen.” Van Bussel en Gruson maken een verhaal van drie minuten dat in de duizend meter lange route continu wordt getoond. Hun werk heet Het Lab en is aan het einde van het verhaal gesitueerd.

Poortregisters 1766-1793

Het publiek ziet een vlot voorbij drijven dat eerst gehuld is in nevelen en later met tot zes meter hoge bewegende tentakels een mensloze choreografie brengt. Wat het publiek niet meteen weet, maar waar ze wel achter kan komen door op boschparade.nl te kijken, is dat de bewegingen een weergave zijn van een historische dataset.

De stadspoortregisters van 1766-1793 zijn namelijk gedigitaliseerd door Erfgoed 's-Hertogenbosch en worden door de studenten als input gebruikt. Van Bussel: “Een bezoekje aan Jherominus Academy of Data Science gaf ons dit idee. De route gaat langs JADS en wilden kijken of we met de studenten van het JADS mogelijk een interessante samenwerking konden opzetten. Om zo wat diepgang aan het kunstwerk toe te voegen.”

“Tijdens een brainstorm met een student en een medewerker van JADS hoorden we dat het Erfgoed gegevens heeft over wie, met welk vervoersmiddel, op welk moment, door de stadspoorten trok in de achttiende eeuw”, vult Gruson aan.

“We visualiseren dat bijvoorbeeld door de tentakels hoger of lager te laten komen naar gelang de drukte bij de stadspoort.” Deze maanden zijn de vrienden anderhalve dag per week kwijt aan het project, waar geen studiepunt bij komt kijken. “Maar het is interessant voor onze portfolio en we leren hier dingen die we in de opleiding nog niet tegenkwamen: we hebben te maken met budgetbeperkingen, crisismanagement en met back-up-planning. Erg leerzaam!”

Gratisss

Bosch Parade is gratis te zien op 21-22-23 juni aan de oevers van de Dommel in Den Bosch. Er zijn ook betaalde tribuneplaatsen te verkrijgen en Cursor mag twee vrijkaarten weggeven aan TU/e'ers. Mail ons waarom (en wanneer) jij zo graag naar dit evenement gaat en liever op een betaalde stoel zit, dan in het gras van de oevers, en misschien geven we de kaarten aan jou.