TU/e-studenten blijven toch nog even in Hongkong

De twee TU/e-masterstudenten Technische Bedrijfskunde die voor een exchange programma in Hongkong zijn, komen niet naar huis. De TU/e had ze dat verzocht vanwege de rellen die in de stad plaatsvinden. Stef van Meetelen en Rafke Fleischeuer zien niet de noodzaak om te vertrekken, ook al is hun universiteit, de Hong Kong University of Science and Technology, dicht.

archieffoto Stef van Meetelen

Vorige week is Stef van Meetelen en Rafke Fleischeuer dringend verzocht om huiswaarts te keren. Aan dat verzoek geven zij geen gehoor.“We snappen het advies van de TU/e en waarderen de bezorgdheid”, schrijven Stef en Rafke in een mail naar Cursor. “Maar we zien momenteel niet de noodzaak te vertrekken. Het aanbod om de terugreis te faciliteren is natuurlijk genereus. Zoals het er nu voorstaat, kunnen wij beide onze vakken hier gewoon afronden en gaan we geen studievertraging oplopen.”

Weinig hinder

“Met ons gaat het goed’, vinden Stef en Rafke. “Al sinds de eerste week [eind augustus-red] dat we in Hongkong zitten zijn er wekelijks protesten. Deze vonden tot voor kort zo goed als altijd in het weekend plaats waardoor we er in het dagelijkse leven weinig hinder van ondervonden. Reizen per metro is wel lastig geworden.”

De twee studenten wonen allebei in een gebouw dat in dezelfde straat staat als een politiebureau en een overheidsgebouw. “Hierdoor hebben wij meerdere malen demonstraties gezien, omdat die vaak gehouden werden bij deze gebouwen. Daarnaast hebben we een wegblokkade meegemaakt. We wilden met de bus naar de universiteit omdat de metro’s niet reden vanwege de onrust, maar de bus kon niet verder. Toen zijn we uitgestapt en hebben we een taxi terug naar huis moeten pakken. Soms kun je ook niet overstappen bij een metrohalte, omdat bepaalde stations gesloten worden van de ene op de andere minuut.” Stef en Rafke klagen echter niet: “Er valt hier prima te leven, maar je moet zo nu en dan je plannen enigszins aanpassen.”

HKUST

Van de protesten die sinds maandag 10 november op de universiteiten bezig zijn hebben de twee technische bedrijfskundestudenten (master Operations Management and Logistics) niet veel meegekregen. Hun Hong Kong University of Science and Technology (HKUST) was toen al dicht. Bijna dagelijks geeft de universiteit updates over de toegankelijkheid van de campus. “Echter, sinds die maandag zijn er elke dag protesten en is de situatie verder geëscaleerd. Wij zijn niet bang, omdat zowel de demonstranten als de politieagenten ons in principe niks willen aandoen. We houden wel altijd in ons achterhoofd dat er iets kan gebeuren en daarom zoeken we de problemen natuurlijk niet op. Je voelt meteen de spanning als je toch onverhoopt in de buurt komt van demonstraties”, schrijft Stef.

Rafke en Stef, die elkaar leerden kennen in Hongkong, hebben geen colleges meer op de campus. In plaats daarvan krijgen ze online lessen en de tentamens maken ze via internet. Contact met docenten loopt ook via internet. Ze blijven nog twee weken in Hongkong om hun laatste opdrachten en tentamens maken. “Daarna gaan we hoogstwaarschijnlijk even reizen”, mailt Stef, “we willen ons semester graag in het buitenland afronden.”

Geen spijt

De studenten hebben nog geen enkele keer spijt gehad van de keuze voor Hongkong. “Hongkong is en blijft een fantastische stad en we voelen ons hier helemaal thuis. Voor ons beiden geldt dat we graag naar een land buiten Europa wilden waar het niveau van het onderwijs hoog is en waar ze Engels spreken. Bovendien spreekt Hongkong ons aan omdat het een hele grote maar compacte stad is en omdat het een combinatie is tussen een westerse en Aziatische cultuur.”