Solar Team Eindhoven gaat "grenzen opzoeken zonder eroverheen te gaan”

Solar Team Eindhoven maakt zich op voor de Bridgestone World Solar Challenge, die komende zondag van start gaat in het Australische Darwin. Morgen, dinsdag 8 oktober, staat een uitgebreide (statische) keuring van alle auto’s op het programma, die komende zaterdag wordt gevolgd door de ‘dynamic scrutineering’ - tevens de kwalificatie voor de start van de race.

foto Solar Team Eindhoven

Het waren “een paar spannende weken met flinke tegenslagen”, blikt teamwoordvoerder Marije Sesink telefonisch terug, “maar we zijn back on the road”. Grootste tegenslag was ongetwijfeld de onverwachte schade die zonnewagen Stella Era ruim een maand geleden opliep tijdens haar reis naar Australië. De transportkist waarin de auto werd vervoerd, liep door nog onduidelijke oorzaak een dreun op - en daarmee ook het meest efficiënte deel van Stella’s glooiende ‘zonnedak’.

Via een externe partner werd inderhaast een nieuw, op maat gemaakt paneeldeel geregeld en ingevlogen. Daarmee is het dak van de wagen weer compleet, al is het vervangen stuk volgens Sesink minder efficiënt dan het originele paneel. “Dat hebben we getest, het scheelt een klein beetje. Maar we hebben niettemin alle vertrouwen in onze wagen.”

De blik vooruit

Wat er onderweg is misgegaan met de kist waarin de zonnewagen werd vervoerd en op welk moment, weet het team nog niet. “Daar zijn nog veel vragen over, die liggen nu bij externe partijen. Als team hebben we de blik bovenal vooruit gericht.”

En dat ‘vooruit’ wordt meer en meer korte termijn. Zo staat morgen, dinsdag 8 oktober, in het teken van de static scrutineering, waarvoor de auto van top tot teen wordt geïnspecteerd en beoordeeld. Zaterdag volgt de dynamic scrutineering, waarmee tevens wordt uitgemaakt wie op zondag vanaf welke positie start voor de race.

Het Eindhovense motto voor die kwalificatie is volgens Sesink helder: de grenzen opzoeken zonder eroverheen te gaan. Het team dat op circuit Hidden Valley de snelste rondetijd klokt, start komende zondag namelijk vanaf pole position. “Dat is wel belangrijk, want anders kom je op je eerste dag al veel andere teams tegen en in die drukte kun je niet echt je eigen snelheid bepalen. We gaan dus voor een heel snelle hot lap zónder teveel risico te nemen met de auto. We hebben al volop getest op het circuit, onze bestuurders kennen de auto door en door en weten inmiddels wel hoe ze haar bijvoorbeeld zo snel mogelijk door de bochten moeten krijgen.”

Ook heeft de Eindhovense ploeg, om alles goed te kunnen testen en optimaliseren, al de nodige meters gemaakt op Gun Point Road - een stuk openbare weg in Darwin dat door de organisatie van de World Solar Challenge beschikbaar is gesteld voor de teams om te oefenen. Daar troffen Sesink en haar teamgenoten overigens vooral auto’s uit de Challenger-klasse (waaronder die van hun Delftse en Twentse landgenoten), terwijl het TU/e-team meedoet in de Cruiser-klasse voor de meer praktische zonnewagens. “Andere ‘Cruisers’ hebben we nog niet superveel gezien.”

Maar dat verandert snel, nadat alle deelnemende teams vandaag voor de rest van de week verkassen naar het al genoemde circuit Hidden Valley: thuisbasis van de BWSC-organisatie en komende zondag het startpunt voor de race. Acht voertuigen telt het Eindhovense konvooi dat op die belangrijke dag vanaf een fraaie positie hoopt te starten.

Het 26-koppige TU/e-team (onder wie vier bestuurders voor Stella Era, zie foto rechts) wordt gedurende het traject vergezeld door zo’n dertien gasten - onder hen zijn alumni uit voorgaande teams, vertegenwoordigers van de universiteit en een mediateam. Laatstgenoemd team zorgt onder andere voor dagelijkse video-updates vanuit ‘down under’, te volgen via de eigen online kanalen van Solar Team Eindhoven.