Solar Team Eindhoven pakt weer goud in Australië

Solar Team Eindhoven heeft voor de vierde keer op rij de hoofdprijs gepakt in de Cruiser Class van de Bridgestone World Solar Challenge (WSC). Het team legde de ruim drieduizend kilometer lange rit van Darwin naar Adelaide af met de hoogste efficiëntiescore van alle teams. Ook bij de beoordeling van de zonneauto’s door de vakjury op zaterdag scoorde het team ver boven de concurrenten.

door
foto Bart van Overbeeke

De Cruiser Class is in 2013 geïntroduceerd omdat de welbekende World Solar Challenge te ver af stond van normaal autogebruik. De nieuwe klasse is bedoeld om dat gat te dichten, zodat de resultaten van de World Solar Challenge ook echt hun weg vinden naar de praktijk. Bij de Cruiser Class wint dan ook niet per se de snelste auto, maar die die uitblinkt in efficiëntie, comfort, design en innovaties.

De studenten van STE behaalden een winnende totaalscore van 204.8, waarvan 111.7 punten voor efficiëntie en 93.1 voor comfort en innovaties. Nadat het team afgelopen vrijdag 18 oktober in Adelaide over de finish kwam, presenteerde het op zaterdag het praktisch nut, comfort en de technische innovaties aan een jury die onder andere bestond uit ingenieurs van Tesla. Dit onderdeel is bijzonder belangrijk omdat het even zwaar mee telt als de efficiëntiescore behaald tijdens de race.

Tegenslagen

Met unieke eigenschappen als het autonoom opzoeken van de zon en het delen van zonne-energie met andere elektrische auto’s, gooide het Eindhovense team met hun vierpersoons zonneauto, Stella Era, hoge ogen.

De blijdschap bij de studenten was extra groot omdat het team vooraf flinke tegenslagen te verduren had. Zo kwam zonneauto Stella Era met een beschadigd zonnepaneel aan in Darwin en had het team twee weken voor de start problemen met het elektrisch systeem waarvan de oorzaak aanvankelijk onbekend was. Carijn Mulder, teammanager, vertelt: “Door de tegenslagen in de voorbereiding misten we veel testdagen, waardoor we niet zeker waren van wat ons tijdens de Challenge nog te wachten stond.”

Daarnaast was de harde tegenwind op de langste etappe van 1200 kilometer een flinke uitdaging. Die afstand moest het team namelijk op één batterijlading overbruggen. Solar Team Eindhoven was één van de twee teams die deze etappe op tijd volbracht waardoor ze straftijd wisten te ontlopen.

In haar overwinningstoespraak tijdens de uitreiking sprak Mulder met trots over de uitdagingen die het team heeft overwonnen. “Het was zeker niet vanzelfsprekend dat we voor de vierde keer wereldkampioen zouden worden. Alle uitdagingen hebben het team gedurende de voorbereidingen en de wedstrijd tot het laatste moment scherp gehouden. We zijn allemaal supertrots op onze hoge scores en de overwinning”.

De studenten reden met een gemiddelde snelheid van 70.2 km/h en laadde over de gehele afstand slechts 71.24 kWh extra op via laadpalen. Ter vergelijking: een gewone elektrische auto, zonder zonnepanelen, moet ongeveer tien keer zoveel energie laden.

Het Eindhovense team won ook de Smart Grid Pitch Competition. Deze prijs is voor het beste idee om bij te dragen aan duurzame elektriciteitsvoorziening. Stella Era kan namelijk ook dienen als 'laadpaal'; de overtollige elektriciteit die wordt opgewekt kan ze leveren aan andere auto's.

Solar Team Eindhoven heeft inmiddels geleid tot een flinke spin-off: het bedrijf Lightyear, dat een elektrische auto bouwt met geintegreerde zonnepanelen. Dit Helmondse bedrijf, dat al zo’n 150 medewerkers in dienst heeft, presenteerde eerder dit jaar haar eerste auto.

Deel dit artikel