Zestienhonderd studenten ontwerpen voor gehandicapte sporters

Zestienhonderd tweedejaars bachelorstudenten rondden afgelopen vrijdag tegelijkertijd het vak Engineering Design af. In interfacultaire teams pitchten ze hun ontwerp van een technisch hulpmiddel voor gehandicapte sporters.

foto Niels Dusseldorp

Engineering Design is een van de vijf basisvakken van het Bachelor College. Alle tweedejaars van alle faculteiten volgen dit vak, zestienhonderd studenten in totaal. Geen enkele zaal aan de universiteit kan zoveel studenten in één keer herbergen. Daar was al de nodige creativiteit voor nodig. Maar voor de afsluitende opdracht, die afgelopen vrijdag zijn finale beleefde in Fenix en Traverse, was helemaal het nodige kunst- en vliegwerk nodig qua organisatie. De opdracht voor de teams: bedenk, ontwerp én maak een prototype van een technisch hulpmiddel voor gehandicapte sporters.

Vrijdag kwam het erop aan voor de 272 interfacultaire teams. In een pitch van maximaal tien minuten moesten de teams hun prototypes 'verkopen' aan een team van zestien docenten en tachtig tutoren, die hun oordeel velden over de hulpmiddelen. Cursors videoverslaggever Niels Dusseldorp volgde team 144 tijdens de bouwfase en de pitch van hun GripGlove.

Video | Niels Dusseldorp

Final assignment Engineering Design @TU/e