Robots to the rescue?

In het Auditorium worden levens gered en genomen

"Het zag er verschrikkelijk uit, óveral slachtoffers." Het Auditorium vormde zaterdag het toneel van de jaarlijkse grootschalige ramp waarbij door studenten gebouwde reddingsrobots zoveel mogelijk 'casualties' moesten zien veilig te stellen. Desnoods met harde hand.

Zestienhonderd tweedejaars bachelorstudenten sloten zaterdag traditiegetrouw op vrolijk-hysterische wijze het vak Engineering Design af. Hiervoor hadden ze zich in de voorafgaande weken in groepjes gestort op het ontwerpen, bouwen en testen van reddingsrobots die, op afstand bestuurd, zogenaamde slachtoffers liefst op humane wijze moesten zien veilig te stellen.

'Humaan' blijkt in een dergelijke situatie van chaos en paniek een ruim begrip, zo concludeerde onze videoreporter Collin Wagenmakers, die zich bij de eerste melding van de ramp uiteraard terstond naar de plek des onheils had gespoed. Slachtoffers werden desnoods aan de haren weggesleurd uit de immense disaster area. Levens werden gered én genomen. Zijn hele verslag zie je hieronder.