Dreigtelefoontjes. Foto | Shutterstock

TU/e-student niet enige gedupeerde dreigtelefoontje

De TU/e-studente die eerder dit jaar een dreigtelefoontje kreeg van iemand die zich voordeed als een ministeriemedewerker, blijkt niet de enige te zijn. Bij de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) blijken de afgelopen jaren over dit soort dreigtelefoontjes meerdere meldingen te zijn binnengekomen. Die instantie heeft aangifte gedaan bij de politie en justitie gevraagd om een onderzoek in te stellen.

foto Shutterstock

Als ze haar persoonlijke gegevens niet zou geven, zou de politie haar oppakken en zou ze het risico op gevangenisstraf lopen. Een Indiase TU/e-student, die anoniem wil blijven, kreeg deze bedreigende boodschap van iemand die zich voordeed als een ministeriemedewerker, zo meldden we in juli op deze site. Uiteindelijk is de studente er met de schrik vanaf gekomen. Enkele internationale studenten in Delft kregen eerder dit jaar ook dit soort telefoontjes. In tegenstelling tot de Indiase studente is hen geld afhandig gemaakt.

Bij de IND kregen ze tussen 2016 en 2018 vergelijkbare meldingen, vertelt een woordvoerder van die instantie. “Bij ons zijn meerdere gevallen bekend, maar de precieze aantallen hebben we niet en het werkelijke aantal kan veel hoger liggen. We weten ook niet of ze met name studenten benaderen. Wat wel bekend is, is dat met name Indiërs en Pakistanen worden gebeld. Ook in Duitsland en België kregen enkele mensen dit soort telefoontjes."

Methode

De methode is steeds hetzelfde, vertelt de IND-woordvoerder. “Voor zover wij weten, hebben de oplichters zich de afgelopen jaren voorgedaan als medewerker van Buitenlandse zaken, de IND, het ministerie van Justitie en Veiligheid, de politie en de Indiase ambassade. De voertaal is steeds Engels en in je telefoonscherm zie je een nummer dat thuishoort bij de betreffende instantie. De gedupeerden worden gebeld met het verhaal dat zij bij binnenkomst in Nederland geen Alien Registration Form hebben ingevuld of dat er iets niet goed is aan hun papieren. Dat zou kunnen worden gecorrigeerd met de betaling van een geldbedrag via bijvoorbeeld iTunes-kaarten.”

De woordvoerder benadrukt dat zowel de IND als het Ministerie van Justitie en Veiligheid nooit met een herkenbaar telefoonnummer belt en ook nooit via iTunes-kaarten om betalingen vraagt. “Ze lijken erg slim in het zoeken van persoonsgegevens en telefoonnummers op bijvoorbeeld internet. Het is ook goed dat mensen zich realiseren waar ze hun gegevens achterlaten.”

De IND heeft aan politie en justitie gevraagd om een onderzoek in te stellen. "We adviseren studenten om aangifte bij de politie te doen als hen dit overkomt.”