Snel 200 woningen voor internationale TU/e-studenten

De eerste woonunits zijn vandaag geplaatst op het terrein aan de Berenkuil, waar driehonderd studentenwoningen komen. Eind oktober kunnen de eerste internationale TU/e-studenten al hun kamer betrekken. Half december moet alles klaar zijn. In totaal kunnen er tweehonderd TU/e’ers terecht in de tijdelijke studentenwoningen, die verhuurd worden door Vestide.

foto Brigit Span

De woningnood is nijpend in Eindhoven, zo weet ook studentenhuisvester Vestide, dat onder Woonbedrijf valt. Om de ergste nood wat te lenigen, worden er driehonderd tijdelijke units geplaatst op het voormalig slachthuisterrein aan de Celebeslaan, dichtbij de Berenkuil (op vier minuten fietsen van de TU/e).

De eerste 28 kant-en-klare units zijn vandaag geplaatst. Er komen in totaal vier blokken van vier woonlagen. Het eerste blok bestaat uit 66 woningen en een grote gemeenschappelijke ruimte. De andere blokken tellen ieder 78 units.

Oplevering

De eerste studenten kunnen op 29 oktober in hun woning in het eerste blok trekken. Voor de andere drie blokken is dat op 19 december. Stan van den Thillart, manager Vestide bij Woonbedrijf, vertelt dat van de 300 units er 199 voor nieuwe internationale TU/e-studenten zijn, 99 voor Fontys-studenten en 2 voor studentbeheerders. “De TU/e bepaalt mede wie erin gaat wonen. Studenten moeten in ieder geval ingeschreven staan aan de TU/e.”

Nog niet alle woningen aan de Berenkuil zijn vergeven, zegt Jim Bergmans, beleidsmedewerker Onderwijs bij Education & Student Affairs van de TU/e. Internationale studenten die hiervoor in aanmerking komen, hebben hierover al bericht ontvangen via ESA. Bergmans: “Ons International Office bemiddelt in studentenhuisvesting. We zijn heel blij dat we extra woonruimte kunnen krijgen voor onze internationale studenten. Onze wachtlijst is nu terug naar nul. Via het couchsurfingproject dat we eerder zijn gestart, hebben we dertig studenten tijdelijk kunnen plaatsen, in afwachting van deze woningen.”

“De nood voor deze zomer is wel gelenigd met deze woningen”, zegt Bergmans van ESA. “We zitten nog met de gemeente, Vestide en andere partijen aan de tafel voor komend jaar, want er zal nog meer bijgebouwd moeten worden. De TU/e blijft groeien, en ook Fontys heeft aangegeven dat er steeds meer studenten komen. Dus voor de komende tijd hebben we nog een uitdaging.”

Wat kost dat?

De woonunits zijn achttien vierkante meter groot en worden gemeubileerd verhuurd. Er komen een bed, een bureau, een keuken en badkamertje in te staan. De kale huur is vierhonderd euro per maand, nog net onder de grens om huurtoeslag te kunnen aanvragen. Daar komt nog 218 euro aan servicekosten bij voor tv en internet, elektriciteit, water, stoffering en meubilering en schoonmaakkosten voor de algemene ruimtes.

De eerste units van het tijdelijke studentencomplex zijn vandaag geplaatst. Video | Brigit Span

First units new student housing @ Berenkuil