TU/e lanceert couchsurfing-website voor dakloze studenten

Het nieuwe academische jaar staat voor de deur en het kamertekort in Eindhoven is nijpend. Naar schatting hebben zo’n 350 studenten nog geen kamer. “De TU/e is niet de verantwoordelijke partij om studenten te huisvesten, maar wil wel proberen te helpen waar mogelijk”, vertelt Erik de Jong, communitymanager bij de TU/e. En dat helpen komt in de vorm van een couchsurfing-platform waarop studenten, alumni en medewerkers tijdelijk een vrij(e) bank/matras/logeerkamer kunnen aanbieden: www.aplacefornow.nl.

Het project is vóór en dóór TU/e’ers, waarbij wordt gecheckt dat de kamerzoekende student zich inschrijft met zijn of haar TU/e-emailadres, vertelt De Jong. In oktober 2019 levert Vestide 300 extra tijdelijke studentenkamers op het Slachthuisterrein aan de Insulindelaan, vlakbij de campus. Het TU/e-initiatief is dus echt bedoeld als tijdelijke oplossing, benadrukt De Jong. En het moet voorkomen dat studenten zich blauw moeten betalen aan een hotel en de bijbehorende toeristenbelasting. “Als de studenten eenmaal hier zitten in een tijdelijke kamer, is het ook makkelijker om iets permanents te vinden”, denkt hij.

Education and Student Affairs (ESA) is de kartrekker van dit project en werkt hierbij samen met studenten die het bekendheid geven. Dat gebeurt onder andere via het netwerk van de studenten en middels een mailing waarmee nieuwe kameraanbieders worden geworven en studenten in nood bekend gemaakt worden met het aanbod.

Bárbara Dias (bachelorstudent Architecture, Urbanism & Building Sciences), Joep Nieuwdorp (masterstudent Technische Natuurkunde) en Leon Willems (bachelorstudent Data Science) hebben allemaal zo hun eigen redenen om mee te werken aan het project. Dias kan zich nog goed herinneren hoe moeilijk het was om een kamer te vinden toen ze hier kwam, en hoe vaak ze later andere dakloze studenten tijdelijk te logeren had. “Voor internationals is ‘geen kamer hebben’ geen optie. Nederlandse studenten kunnen tijdelijk op en neer reizen, maar dagelijks op en neer vliegen naar Colombia kan niet.” Het kamerinitiatief is er voor alle studenten, maar naar verwachting zullen internationals er meer gebruik van maken. Voor hen is het moeilijker om op afstand al een kamer te bemachtigen en ze lopen tegen #dutchonly aan.

Privacy

De Jong overweegt om zelf een kamer te verhuren: “Ik heb nog ruimte over”. De betrokken studenten staan er ook positief in, al is het niet voor iedereen even gemakkelijk. Dias woont samen met huisgenoten en wil het eerst goed overleggen. Nieuwdorp wil wel een slaapplekje aanbieden via A Place for Now. “Ik heb al vaker couchsurfers in huis gehad en vond dit altijd erg leuk.” Het missen van privacy is voor Nieuwdorp geen probleem: “Ik heb zeven huisgenoten: ik ben altijd omringd door mensen. Soms kom ik naar de uni om even alleen te zijn”, lacht hij. Willems denkt dat je je privacy wel kunt gaan missen als het langere tijd zou duren. Dias vindt het juist daarom belangrijk de potentiële persoon eerst goed te leren kennen om te zien of er een klik is.

Ook een beetje bijbeunen

Willems: “Deze periode is de laatste kans voor veel studenten om nog snel een kamer te vinden. Het kamertekort is een terugkerend probleem dus als dit initiatief goed werkt, kunnen we het volgend jaar opnieuw inzetten. Nieuwdorp: “We hebben niet de illusie dat we iedere student kunnen helpen, maar elke geholpen student is er één.” Het is niet enkel altruïsme dat de klok slaat. Wie een slaapplek aanbiedt, kan een bedrag afspreken met de tijdelijke huurder zodat ze een deel van hun huur kunnen delen. Dias en Nieuwdorp knikken direct bij de vraag of dat studenten over de streep kan trekken. “Geld verdienen is altijd interessant voor studenten. Als er events zijn met gratis eten is het ook altijd druk, dus dit gaat vast ook mensen trekken”, denken de studenten.

Heb jij een bank, matras of zelfs een hele kamer over en wil je een medestudent in nood tijdelijk uit de brand helpen? Meld je dan aan via www.aplacefornow.nl. Hier kun je ook je tijdelijke slaapplek vinden.