56 Uur gamen tegen Alzheimer

Zes vrienden gaan 56 uur lang non-stop gamen via een livestream, om zoveel mogelijk geld op te halen voor Alzheimer Nederland. TU/e'ers Cengizhan Can en Sander Klomp zijn de initiatiefnemers van de Dutch Game Marathon, die van 20 tot en met 22 september wordt gehouden.

foto Lisa Weijers

Ze spraken er al vaker over, Sander Klomp (promovendus bij de Video Coding and Architectures-groep van Electrical Engineering) en Cengizhan Can (masterstudent Computer Science & Engineering): iets doen voor een goed doel. En wat is er leuker dan het nuttige met het aangename te verenigen door geld op te halen met gamen? Maar dan wel 56 uur aan een stuk via een gamestream; gamen voor gevorderden dus.

De keuze voor Alzheimer Nederland als goed doel was snel gemaakt. “Mijn opa en oud-tante hadden Alzheimer”, vertelt Klomp. “Iedereen kent wel iemand met Alzheimer, het is een verschrikkelijke ziekte.”

Steeds meer vrienden sloten zich aan bij het initiatief van de TU/e’ers. Het team - de Dutch Game Marathon Crew - bestaat nu uit zes personen. “We kennen elkaar bijna allemaal van de middelbare school in Tilburg”, zegt Can. Er zitten studenten bij, maar ook werkenden, iedereen in verschillende levensfases. “Onze meetings zijn zelden met iedereen in dezelfde kamer, we vergaderen altijd remote.”

Ze gaan de 56 uur non-stop live games streamen vanuit Deprez, een gebouw van Tilburg University, de Persgroep en Fontys. Dat gebeurt van vrijdag 20 september 16.00 uur tot en met zondag 22 september 00.00 uur - mooi getimed omdat zaterdag 21 september Wereld Alzheimer Dag is.

Mario op je voicemail

Tijdens het gamen proberen ze zoveel mogelijk geld binnen te halen, bijvoorbeeld door het verloten van gaming merchandise. Die kregen ze van diverse bedrijven. “We kwamen natuurlijk van nul, hadden geen street-cred om op terug te vallen”, zegt Can. “Gameontwikkelaar Ubisoft gaf ons als eerste materiaal om te verloten.” Klomp: “Ubisoft is echt een grote naam in de gaming-industrie, we hadden geluk dat zij ons wilden helpen, want daarna volgden er meer.”

Gevraagd naar hun favoriete goodie, is Can snel in zijn antwoord: “De stemacteur van Mario Bros heeft aangeboden bijvoorbeeld je voicemail in te spreken.” Hij haast zich erbij te vermelden dat Nintendo het hem verboden heeft om echt als Mario te klinken, "maar de echte fans herkennen zijn stem uit duizenden".

Streamers op bezoek

De zes teamleden gaan in diensten van acht uur gamen. “Je moet ook af en toe slapen”, zegt Klomp. Daarnaast hebben ze verschillende bekende streamers zover gekregen dat ze live komen gamen tijdens de marathon. Can: “Niemand kent ons, maar die influencers hebben een enorme achterban. De grootste streamer die komt, is Achterklap, hij heeft op Twitch zo’n 31.000 volgers en op YouTube 93.000."

‘Vergeten’ games

Om in stijl te blijven, worden games gespeeld die een link hebben met geheugenverlies of dingen kwijt zijn. Denk aan The Legend of Zelda: Breath of the Wild, The Legend of Zelda: Link’s Awakening, Nier Automata en Soma. Maar ook Super Mario World, Super Mario Kart en Super Metroid komen voorbij tijdens de 56 uur.

Waar het team eerst hoopte om zo’n duizend euro binnen te halen, ligt de lat inmiddels wat hoger. Can: “We gaan voor drieduizend euro, maar hebben eigenlijk geen idee hoeveel we zullen ophalen. In de VS zijn charity streams echt heel groot, daar halen ze met gemak twee miljoen dollar op. Hier staat het nog in de kinderschoenen.”

Via een counter wordt op de stream bijgehouden hoeveel geld ze opgehaald hebben. Alle baarddragende teamleden hebben toegezegd deze af te scheren op het moment dat de zesduizend euro wordt gehaald. Can gaat nog een stapje verder: “Ik ga helemaal kaal bij de 15K!”

De Dutch Game Marathon is van 20-22 september. Je kunt live meekijken via www.twitch.tv/gamemarathonNL.
Kijk voor meer info op: https://www.dutchgamemarathon.nl/