TU/e-student houdt pubquiz voor KiKa

Meer dan tien mille maar liefst moeten TU/e-masterstudent Sten van Riet en twee vrienden zien op te halen voordat ze eind september voor KiKa mogen meedoen aan de marathon van Berlijn. Maar hoe hark je in tijden van coronacrisis, op afstand van je hopelijk welwillende medemens, zoveel geld bij elkaar? Op 14 april staat in elk geval hun eerste online pubquiz voor het goede doel op de agenda.

foto privécollectie

Op 13 oktober 2019 liep Sten van Riet, masterstudent Technische Bedrijfskunde, in Eindhoven zijn eerste marathon. Elf dagen later overleed zijn goede vriend Geert van Loon, die hij al kende sinds de basisschool, aan leukemie. ‘Chronische leukemie’ luidde de diagnose die Geert zeven maanden eerder in eerste instantie had gekregen - maar al gauw bleek dat er sprake was van de acute, agressieve variant.

Sten blikt terug op een zware periode. Na de middelbare school waren Geert en hij qua vervolgstudie hun eigen weg gegaan; de één naar Eindhoven, de ander naar Nijmegen. “Maar we hebben altijd nauw contact gehouden.” De laatste zes weken van zijn leven was Geert weer bij zijn ouders gaan wonen, “ik ben er iedere dag geweest en we hebben geprobeerd er het beste van te maken.” Zijn vriend was trouwens niet de eerste ernstig zieke in zijn omgeving; ook Stens moeder heeft een paar jaar geleden kanker gehad.

De masterstudent heeft het soms verwoestende effect van de ziekte dus van dichtbij meegemaakt en dat maakt dat hij graag in actie komt om bij te dragen aan de bestrijding ervan. Hij had tot vorig jaar nog nooit een marathon gelopen, maar met dank aan een prima basisconditie en zes maanden sportieve voorbereiding verscheen hij op 13 oktober in Eindhoven aan de start - samen met zijn vriend Bart, de broer van Geert. “’Geert had zware chemokuren ondergaan, dan moeten wij toch wel een marathon kunnen lopen’, dachten we.” Met 5.400 euro voor KWF Kankerbestrijding spreekwoordelijk op zak kwamen de twee over de finish.

Lees verder onder de foto.

Geert was er die dag in Eindhoven bij, “terugkijkend was het een van de laatste dagen dat hij naar omstandigheden nog redelijk goed was. Zijn vriendin reed hem in de auto naar verschillende plekken langs het parcours, er was veel familie bij. Eigenlijk was het vooral een hele mooie dag”.

Geerts geboortedag

Komend najaar staat de volgende marathon op de planning, in Berlijn, voor KiKa. Op 27 september om precies te zijn, bij mooi toeval ook de geboortedag van Geert. Sten en Bart laten zich dit keer vergezellen door een derde vriend, Xander.

Deze Run for KiKa-marathon levert niet alleen een nieuwe sportieve uitdaging op, maar ook een financiële. Om mee te mogen doen, moet elke deelnemer vooraf al 3.500 euro zien op te halen; een bedrag waarvan in de aanloop steeds een bepaald percentage moet zijn binnengehaald. Oftewel 10.500 euro voor het drietal, dat best wel wat ideeën had daarvoor, zoals een zelfbereid diner voor het goede doel: “Maar met het hele coronagedoe is dat allemaal toch wat moeilijker geworden”.

De drie zijn nu dus vooral de online mogelijkheden aan het verkennen. Eerste evenement op het programma: de Pubquiz voor KiKa, op dinsdagavond 14 april, ‘een lichtpuntje in deze barre tijden’. Over zowel de inhoudelijke invulling als de praktische uitvoering wordt trouwens nog volop nagedacht, maar mensen kunnen zich (samen met een quizmaatje) al aanmelden via de KiKa-pagina van ‘Team Geert’. Op de dag zelf krijgen ze een mail met de inloggegevens voor de quiz (die overigens in het Nederlands is).

Of het ze gaat lukken om de benodigde ruim tien mille binnen te halen? Sten lacht: “De andere twee zijn in elk geval vol vertrouwen. Als we bijvoorbeeld drie weken op rij een pubquiz kunnen houden, dan gaat het hard.” Een uurtje vermaak voor 7,50 euro per persoon, “anders gaan mensen naar een terras en daar ben je in een uur zo twintig euro kwijt”. Méér bijdragen mag trouwens altijd.