Corona-levenslessen ontkracht in eerste online lezing Studium Generale

Filosoof Menno de Bree is komende woensdagmiddag de eerste online gast van Studium Generale in coronatijd. Hij gaat, via de livestream op Facebook en YouTube, in op alle goedbedoelde levenslessen die ons in deze crisistijd om de oren vliegen, maar die volgens hem in veel gevallen maar bar weinig hout snijden.

afbeelding Studium Generale

Offline, face-to-face en interactief, temidden van een betrokken publiek. Als dat onmisbare ingrediënten zijn in zo ongeveer alles wat je doorgaans doet, dan is het in crisistijd - aangewezen op niet-fysieke alternatieven - even flink omschakelen, zo ondervond ook Studium Generale (SG). Toen de campus een paar weken geleden leegstroomde, werd het complete voorjaarsprogramma noodgedwongen schoongeveegd en opnieuw onder de loep genomen - nu met een ‘virtuele bril’.

SG-directeur Lucas Asselbergs bekent dat hij graag sneller een compleet online aanbod had opgetuigd, “maar het was gewoon echt even zoeken: waar is onze plek, waarin schuilt onze meerwaarde?”. Want, zo vroeg hij zich een paar weken terug al hardop af: natuurlijk zijn lezingen prima online aan te bieden, “maar welke meerwaarde heeft dat boven een TEDtalk?”.

Waar het bureau het gewend is om voor een heel kwartiel een programma voor te bereiden en dit in één keer te introduceren, werkt SG nu zo’n twee tot drie weken vooruit. Het streven is om de komende tijd elke week een online programma verzorgen, waarbij de onderwerpen, sprekers, artiesten en vorm kunnen variëren.

Radio-programmering

Op zijn site biedt SG verder onder meer ‘One minute tips’, columns, longreads, minilezingen, quizjes en podcasts; verder laat het bureau regelmatig van zich horen via TU/e Community Radio, met onlangs onder andere een thema-avond over hiphop en rap, en (komende donderdag) een programma over de Beatles, vijftig jaar na het uiteenvallen van de band.

Woensdag is de eerste live online lezing met filosoof Menno de Bree (in het Engels), die wordt uitgezonden via Facebook en YouTube. Kijkers kunnen vragen stellen via de bijbehorende chat. Asselbergs: “In het begin had ik er een hard hoofd in dat zo’n lezing via een beeldscherm interessant zou zijn. Je kijkt naar iets heel ‘plats’, iets wat ver weg is, zonder de sfeer en entourage van zo’n zaal. Maar om me heen zie ik aan allerlei events dat dat mensen tóch aanspreekt, dat ze elkaar online opzoeken en het toch leuk vinden dat er wat gebeurt.”

Lees verder onder de foto.

Dromen van ‘verre’ gasten

De SG-directeur is benieuwd of het bureau met zijn online programma’s ook een ander publiek gaat trekken. “In de Blauwe Zaal is doorgaans zeventig, tachtig procent student, aangevuld met wat ‘gevorderden’ uit de stad en TU/e-medewerkers. Nu kunnen mensen van heinde en verre aanhaken.” Omgekeerd komen, nu fysieke afstand geen echte rol van betekenis meer speelt, ook andere mogelijke gasten in beeld. Al blijven sommige dromen waarschijnlijk dromen, aldus Asselbergs: “Ik zou bijvoorbeeld héél graag Yuval Harari (de Israëlische historicus en futuroloog, red.) uitnodigen - maar dat is onbetaalbaar.”

Asselbergs houdt er rekening mee dat het veelbesproken ‘nieuwe normaal’ ook na de zomervakantie voorlopig nog wel (deels) van kracht zal zijn, dat SG dan vooral ook nog online actief zal zijn en “dat we in september hooguit weer zeer beperkt de zalen in zullen gaan. Gelukkig is de Blauwe Zaal een grote zaal waarin best veel mogelijk is, eventueel met programma’s voor een kleiner publiek”. Ook hoopt hij dat de World Press Photo-tentoonstelling, die dit jaar al in de laatste week van augustus zou openen, doorgang kan vinden. “Mijn idee is dat het wel zou moeten lukken om daar die anderhalve meter afstand aan te houden.”

USE-punten

Studium Generale heeft de USE-punten voor dit kwartiel, in overleg met dean Lex Lemmens van het Bachelor College, laten varen. Studenten die nog deze zomer willen afstuderen, zijn daarmee vrijgesteld van de verplichte vijf SG-USE-punten.” Dit volgens Asselbergs “om de doodeenvoudige reden dat als je lezingen wilt organiseren waarbij je de aanwezigheid van mensen wil kunnen peilen, je een tentamen- of examen-achtige structuur nodig hebt. Dat kán ook wel, maar met allerlei wettelijke restricties. Daarmee zou het middel in onze ogen erger worden dan de kwaal. Maar als dit alles in het najaar nog steeds speelt, gaan we daar wel iets op verzinnen.”

Aanmelden voor de lezing ‘Life lessons and other nonsense’ van Menno van Bree (woensdag 22 april vanaf 12.45 uur) is geen must, maar kán wel. In dat geval ontvang je kort voor de lezing nog een reminder via de mail.