Intro 2020 | “Wij gaan jullie leren leren”

Hoogleraar Ines Lopez Arteaga, dean van het Bachelor College, vertelde in haar toespraak aan de nieuwe eerstejaars dat de TU/e ze vooral gaat leren hoe ze moeten leren. “Want dat leren stopt straks niet na het afronden van je bachelor of master, maar dat moet je je hele verdere professionele leven blijven doen.” Rector Frank Baaijens rekent erop dat ze ook tijdens de aangepaste Intro vriendschappen kunnen sluiten.

foto Cursor

Vanuit een lege Blauwe Zaal en verlaten hal in Atlas spraken rector Frank Baaijens en Ines Lopez Arteaga, sinds juli van dit jaar de nieuwe dean van het Bachelor College, de eerstejaars studenten toe in een vooraf opgenomen videoboodschap. Rector Baaijens noemde de introductietijd van groot belang voor het leggen van contacten met medestudenten en het opbouwen van vriendschappen. Volgens hem is het daarom van wezenlijk belang dat ook in deze moeilijke omstandigheden er deze week op de campus activiteiten plaatsvinden waarbij mensen elkaar kunnen ontmoeten en leren kennen.

Daarbij is veiligheid de eerste prioriteit en daarom is bij die activiteiten social distancing noodzakelijk. Baaijens zei dat iedereen daarom ook zal begrijpen dat er dit studiejaar niet zij aan zij gezeten kan worden in collegezalen en dat online onderwijs een belangrijke rol gaat spelen. Hij vroeg zich ook hardop af of bepaalde bestaande onderwijsvormen altijd wel de meest efficiënte zijn. Volgens de rector zal het concept van blended learning steeds meer gemeengoed worden, waarbij er nog steeds voldoende ruimte blijft voor groepswerk en één-op-één contacten op de campus.

Uitdagingen

Volgens Baaijens liggen er naast de huidige coronacrisis voor universiteiten nog vele uitdagingen te wachten om oplossingen voor te bedenken. “Neem de klimaatproblematiek, de energietransitie, de organisatie van de zorg en de vraag hoe we de wereld kunnen blijven voeden. Als beginnende studenten zitten jullie in een bevoorrechte positie om hiermee aan de slag te gaan en ik ben zeer benieuwd naar jullie bijdrage”, zo daagde hij de 2.200 studenten uit die dit collegejaar starten.

Dean Ines Lopez Arteaga vertelde dat er nog veel meer te ontdekken valt naast de opleiding. “Je studie is belangrijk, maar ook alles wat je daarnaast kunt doen: bestuurswerk, sporten, ga deel uitmaken van een studententeam, of zet zelf een nieuw studententeam op. Neem deel aan wat deze universiteit je allemaal te bieden heeft.”