Veertien dagen verplicht opgesloten in The Student Hotel Eindhoven

Kom je (terug) uit een oranje of rood land (benoemd door de Nederlandse overheid) dan word je sterk geadviseerd in quarantaine te gaan voor veertien dagen. Dat is nog altijd geen verplichting in Nederland, maar was het wel bij The Student Hotel (TSH) in Eindhoven. En om te zorgen dat je je hier zeker aan hield, kreeg je een 'one shot key' die ervoor zorgde dat je je kamer maar één keer in kon. Wij spraken met een TU/e-student die met zo’n sleutel in quarantaine moest.

Vanwege haar langere verblijf in TSH wil de masterstudent anoniem blijven. Vanuit Turkije (een ‘oranje land’) kwam ze dinsdag 11 augustus aan in Nederland. “Ik ging direct naar het hotel en daar werd gevraagd of ik me bewust was dat ik me moest isoleren. Ik zei ‘ja’, maar was niet op de hoogte dat dat met een one shot key card (sleutel die maar één keer werkt, red.) zou gaan gebeuren. Dat werd me bij de check-in pas verteld.”

Ze mocht op haar kamer zitten en verder niets. ”In het begin dacht ik nog steeds dat het wel goed zou komen als ik online mijn boodschappen kon bestellen. Maar ik bleek niet online te kunnen betalen, niet bij Jumbo en niet bij Albert Heijn, dat moest aan de deur. Met die laatste heb ik ook nog even gebeld en die bezorgers bleken ook niet in contact te mogen komen met mensen in quarantaine, dan moest iemand anders betalen. En dat kon in mijn geval dus niet.” Via Facebook luchtte zij haar hart. Daar kreeg ze veel verbaasde reacties over dit beleid.

Discord hulpkanaal voor boodschappen

Cosmos, de studentenvereniging voor internationals, is zich ook gaan inzetten voor de kwestie en probeert te helpen door een Discord kanaal genaamd #quarantine-help op te zetten. Op Facebook hebben ze hier een bericht over gedeeld. Het kanaal moet hulp bieden aan alle internationals die in een gedwongen quarantaine zitten, niet enkel zoals in TSH, waar ze zelf geen boodschappen of andere zaken kunnen halen. Cosmos probeert vrijwilligers te regelen om hierbij te helpen.

Ondertussen vond de masterstudent ook mensen die voor haar wel boodschappen wilden doen om ze vervolgens bijvoorbeeld achter te laten voor haar deur of bij de receptie. Dit was ook niet mogelijk volgens TSH: er was daar niet voldoende capaciteit voor. Ze moest maar van het hotelmenu bestellen. "Dat is de enige optie dus dat doe ik nu maar. Er is ook geen compensatie voor de situatie vanuit The Student Hotel. Ik hoop dat de universiteit misschien nog iets kan doen…”

Nieuwe collegejaar voor de deur

“Er zijn hier meerdere mensen in een vergelijkbare situatie. De meesten zijn erg meegaand en zitten hun tijd uit: ik ben tot nu toe denk ik de enige die besloot zich hier zo over uit te spreken”, zegt de TU/e-student. “Ik denk dat dit wel een groter probleem gaat worden, aangezien het nieuwe collegejaar voor de deur staat en veel studenten nu aankomen. Velen zullen in een vergelijkbare positie komen als ik.”

The Student Hotel heeft de studenten ondertussen een mail gestuurd (in bezit van de redactie) met aangepaste maatregelen die de situatie moeten verlichten. Studenten in quarantaine mogen nu één keer per week boodschappen laten leveren in het hotel. Studenten krijgen geen one shot key meer, maar er wordt studenten op het hart gedrukt hun gezonde verstand te gebruiken. The Student Hotel is om een reactie gevraagd en heeft in de mailwisseling erkent dat deze nieuwe regels kloppen. Daarnaast geeft het management aan open te staan voor feedback van studenten. Als je hier iets over kwijt wilt kun je hen bereiken op eindhoven@thestudenthotel.com.

Zit jij in quarantaine en kun je de hulp van Cosmos goed gebruiken? Meld je dan aan bij Discord en volg het kanaal.