Dekate Mousa brengt corona op de campus in beeld

Voor het eerst in haar bijna zestigjarig bestaan houdt film- en fotografievereniging Dekate Mousa een online expositie. Ze probeert met 'Reflecting on Campus Quarantine' de gevoelens in beeld te brengen die studenten ervaren in de huidige coronapandemie. Alle foto’s zijn genomen op de TU/e-campus en zijn vanaf half december te zien.

foto Ymke Broeren

Juist dit geplaagde jaar zou Dekate Mousa een foto- en filmfestival houden. “We wilden de deelnemers een thema geven dat ze in samenwerking met leden van studententoneelvereniging Doppio in 48 uur zouden uitwerken tot een korte film”, zegt Levi Baruch, voorzitter van Dekate Mousa. “Dat zou zó leuk worden. De combinatie van studenten met professionele filmapparatuur en studenten die bekend zijn met het schrijven van een script en met acteren, kan mooie dingen opleveren. Het kon door corona niet doorgaan, natuurlijk. We stellen het uit en hopen het in het voorjaar te kunnen doen.”

Het nieuwe normaal

Het festival is niet het enige dat de vereniging in het water ziet vallen. Maar voor de jaarlijkse foto-expositie is sneller een alternatief gevonden: een online tentoonstelling.

“We willen laten zien hoe de coronacrisis onze manier van werken op de uni verandert”, zegt bachelorstudent Psychology & Technology Baruch. “De opdracht is om uit te beelden dat dingen die vroeger heel normaal leken, nu bijzonder zijn geworden. Stel je het halen van koffie voor, een typische universitaire activiteit. De eerste foto van de serie is dan die actie in huidige omstandigheden. De tweede foto laat de fantasie zien hoe het zou zijn in normale tijden, met veel mensen om je heen. Op een derde foto moet duidelijk worden hoe die fantasie met de realiteit samenvalt.”

Clonen

Een manier om te laten zien dat je je voorstelt dat je met veel mensen bent, maar toch helemaal alleen staat, is de fototechniek clonen. Bij de oproep tijdens de online ALV werden zeven leden enthousiast en het resultaat is zes foto-series. Baruch hoopt dat de expo de bezoekers een gevoel van herkenning en begrip geeft. “Ik merk bij mezelf dat ik social distancing al normaal ben gaan vinden. Het is goed om stil te staan bij wat corona allemaal teweegbrengt bij studenten en medewerkers van de TU/e.”

Dit drieluik van Ymke Broeren (fotograaf) en Jorrit Bakker (editor) is één van de series. Wil je meer zien? Vanaf 15 december kan dat hier.