Hubble helpt arme Eindhovenaren aan feestelijke kerstmaaltijd

Hubble Community Café helpt mensen met een kleine portemonnee, die zijn aangewezen op de Voedselbank, aan een gratis feestelijke maaltijd deze kerst. Samen met Coronahulp Eindhoven en vele donateurs wordt dit mogelijk gemaakt. Maar ze zijn er nog niet: er is nu bijna 6.000 euro ingezameld, maar in totaal zo’n 21.000 euro nodig om alle gezinnen en alleenstaanden te voorzien.

foto Hubble

Daan Vijselaar, eventmanager bij Hubble, legt het concept uit: “Mensen kunnen een donatie doen voor een voorgerecht, hoofdgerecht of toetje, naar eigen wens of draagkracht. Een toetje doneren kost bijvoorbeeld slechts 3,50 euro. Met dat opgehaalde geld kunnen wij maaltijden maken en die brengen we dan naar de Voedselbank, waar de mensen deze meekrijgen.” “Zo hoeven mensen niet onnodig naar de TU/e-campus te reizen, wat ongewenst is met corona”, vult bestuursvoorzitter van Hubble, Xaveria Vossen, hem aan.

1350 maaltijden

In totaal zijn er 1.350 gezinnen en alleenstaanden die in aanmerking komen voor een diner. Er is naar schatting 21.000 euro nodig om alle mensen te voorzien van een kerstmaaltijd. "Maar we kijken aanstaande donderdag hoeveel geld er is opgehaald en maken dan pas de invulling van de maaltijd definitief. Het liefst geven we alle mensen een driegangenmaaltijd, maar als dat niet kan, liever iedereen een hoofdgerecht dan een deel van de mensen drie gangen en de rest niets. En we kijken dan ook naar de samenstelling: hoeveel kinderen zijn erbij, of mensen met allergieën, et cetera. Het moet wel passend zijn", zegt Vossen.

Inspiratie om te koken hebben ze bij Hubble wel al genoeg. Wat dacht je van een heerlijke paddenstoelensoep? Of een chocolade tartelette? Kip met pruimen, of een vegetarische wellington? “Chefkok Zena Heemskerk en bedrijfsleider Peter Joosten zijn heel creatief: hoeveel er ook wordt opgehaald, binnen de kaders maken zij er iets feestelijks van”, weet Vossen. “De grootste uitdaging is nu dan ook niet het eten zelf, maar meer de verpakking: het moet het eten goed houden, maar het moet er ook leuk uitzien.”

Toetje voor Eindje

"Maartje de Vries is vanuit Coronahulp Eindhoven hard bezig geweest om dit initiatief van de grond te krijgen", vertelt Vossen. “Maartje heeft vroeger bij Hubble gewerkt en wilde iets opzetten om mensen van de Voedselbank een kerstdiner te kunnen geven, waarbij ze ons vroeg te helpen. Dat doen we graag, het is een moeilijke tijd voor iedereen.”

Vijselaar: “De donateurs zijn divers, van bedrijven tot studenten. We hebben nu als Hubble de promotie ‘Een toetje voor Eindje’ gelanceerd, waarbij we stimuleren om een toetje te doneren. Dat is een relatief klein bedrag, maar alle kleine beetjes helpen. We zien dat studenten dat doen, maar ook mensen van buiten de universiteit. Heel leuk om te zien.”

Wil jij ook graag helpen en een toetje (of iets groters) doneren? Dat kan nog enkele dagen, tenzij voor die tijd het beoogde bedrag al bereikt is natuurlijk.