Wensballen populair in studentikoze kerstbomen

Toon me je kerstboom en ik zeg welke vereniging je bent. Zou het kunnen? Alle verenigingen van de Federatie Studieverenigingen Eindhoven hebben vorige week een kerstboom gekregen, inclusief een lampjessnoer en een slinger in een kleur naar keuze. Met plakband, touwtjes en wat er maar voor het grijpen lag, hebben de studieverenigingen ze verder opgetuigd. Komt zo’n lamineerapparaat ook nog eens van pas!

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat jullie ze komen bekijken, dat begrijp je zelf ook. Geen onnodige bewegingen naar de campus; ook niet om de inspanningen van de studieverenigingen te bewonderen. Maar we hebben een oplossing. We stuurden fotograaf Bart van Overbeeke om alle bomen een mooi plekje te kunnen geven op deze digitale catwalk.

Links zie je de creatie van CHEOPS. Met inzet van langskomende eerstejaars - op bezoek voor lectures van bouwbedrijven - kreeg de studievereniging van Built Environment het voor elkaar om 96 witte balletjes te beschrijven met wensen voor het komende jaar. Ook daarop: “Veel uitgaan, veel alcohol".

Rechts staat de boom van GEWIS. De ballen van de Mathematics and Computer Science studenten zijn uitgevoerd in 2D. Aan de achterzijde hangt het pronkstuk: een bal met baby Yoda erop.

Intermate, de studievereniging van Sustainable Innovation and Psychology & Technology, koos de gouden touch én een voetballetje. Bij Japie hingen de Scheikundestudenten gelamineerde wensen in de boom en had niemand geëist dat die balvormig zijn.

Lucid toont de typische Industrial Design-look. “Er gaat geen project voorbij of er worden post-its gebruikt”, zegt het bestuur. Dit jaar koos Lucid een paarse outfit.

De kleur van Industria is blauw. De studenten van Industrial Engineering and Management Sciences maken een gewaagde uitstap naar een waslijn. Zie die sokken stralen!

Studenten van Biomedische Technologie en Medische Wetenschappen en Technologie hebben de boom voor Protagoras versierd. Ze gaven een knipoog aan de medische wereld door de versiersels in de vorm van een slang te draperen.

Thor, de vereniging voor Electrical Engineering-studenten, maakt het deze kerst heel spannend. Zien we daar nou printplaatjes hangen?

Bij Van der Waals - “low budget, high creativity”-  hebben de natuurkundestudenten zelfs hout verwerkt. Het bestuur was ingenomen met de opdracht aan leden om een versiersel te maken: “Zij bleven met gemak een half uur knutselen in het bestuurshok in plaats van dat ze na het vullen van de koffiekop meteen vertrokken."

Pattern beschouwt zichzelf als een multidisiplinaire vereniging voor Data Science-studenten die zowel aan Tilburg als aan Eindhoven verbonden zijn. Het bestuur gaf daarom iedereen de vrijheid een eigen draai te geven aan de kerstversiersels. Zie ook de dappere rode slinger.

In alle bomen hangen overigens sowieso mooie lichtjes, een sprankje hoop in donkere dagen voor en na Kerstmis.