Collegevoorzitter Smits wil half miljard uit het ‘Wopke-fonds’

De TU/e wil aanspraak maken op een half miljard euro uit het investeringsfonds van minister Wopke Hoekstra. De universiteit wil in het voorjaar samen met Fontys, het Summa College, Tilburg University, JADS, TNO en partners uit het bedrijfsleven, zoals ASML, Philips en VDL, het voorstel hiervoor klaar hebben. Die half miljard uit dit ‘Wopke-fonds’ moet de regionale samenwerking op het gebied van artificial intelligence aanzienlijk gaan versterken, zei collegevoorzitter Robert-Jan Smits gisteren tijdens de nieuwjaarsreceptie van Brainport Eindhoven.

foto Shutterstock

“Het is onze ambitie dat dit voorstel in 2020 het groene licht krijgt en het jaar erop geïmplementeerd wordt”, vertelde Robert-Jan Smits gisteren aan zijn elfhonderd toehoorders in het Evoluon. Het moet volgens hem de Brainport-regio een boost van formaat geven. En dat volgens hem dan uitgerekend in 2021, het jaar dat de TU/e 65 jaar bestaat.

EZ-minister Eric Wiebes ziet de waarde van de Brainport-regio volgens Smits ook, getuige de 'groeibrief' die Wiebes vorige maand presenteerde aan de Tweede Kamer. Smits noemt het een loflied op Brainport. “Maar liefst twintig keer benoemt die brief de waarde van innovatie-ecosystemen als drijvende kracht voor economische groei. Dat is een nationale omarming van innovatie-ecosystemen, en dat is zuiver toe te schrijven aan de verworvenheden van Brainport.”

Kloppend hart

De TU/e betitelde Smits als het kloppend hart van Brainport. “Wij zijn in 1956 opgericht voor en door de regio, om het bedrijfsleven van de beste ingenieurs te voorzien en om oplossingen aan te dragen voor de problemen van morgen.” Daarom zijn volgens hem de pijlen nu gericht op artificial intelligence en investeert de universiteit daar alleen al 100 miljoen euro in. Volgens Smits niet alleen omdat het economisch gezien de meest verstandige beslissing is, “maar ook om wat artificial intelligence gaat betekenen voor ons allemaal, voor de maatschappij. Denk aan betere, vroegere en goedkopere opsporing van kanker. Dus minder sterfte en meer levenskwaliteit. Denk aan slimme auto’s, die zien aankomen dat een fietser linksaf gaat, of dat een kind gaat oversteken, waardoor het verkeer veiliger wordt.”

Smits zei verder dat Brainport Eindhoven uitstekend is voorgesorteerd om één van de wereldwijde hotspots te worden op gebied van AI voor hightechsystemen. “Veel bedrijven en instellingen in deze regio lopen op dat gebied al in de voorhoede.”