Het College van Bestuur van de TU/e. Foto | Vincent van den Hoogen

Raad van Toezicht herbenoemt voorzitter en vice-voorzitter CvB

De Raad van Toezicht (RvT) heeft Robert-Jan Smits herbenoemd tot voorzitter en Nicole Ummelen herbenoemd tot vice-voorzitter van het College van Bestuur (CvB) van de TU/e. Daarnaast begint de RvT met de werving van een nieuwe rector, omdat rector Frank Baaijens in 2023 aan het einde van zijn tweede termijn komt.

foto Vincent van den Hoogen

De tweede termijn van voorzitter Robert-Jan Smits (links op de foto) gaat in op 15 mei 2023. “We zijn bijzonder tevreden over de manier waarop de voorzitter zijn rol invult”, laat RvT-voorzitter Peter Wennink weten. “Hij boekt uitzonderlijke resultaten op gebied van onder meer samenwerking, reputatie, netwerk en ondernemerschap, en dat in een periode van wereldwijde crises met flinke impact op de universiteit. We zijn dan ook verheugd dat de heer Smits een tweede termijn gaat doen en we kijken er vol vertrouwen naar uit.”

Voor Nicole Ummelen begint de tweede termijn  op 1 januari 2023. “We zijn zeer tevreden met de consciëntieuze, verbindende en doortastende inzet van mevrouw Ummelen”, licht Wennink toe. “Ze leidt onder meer op solide en betrokken wijze de operatie SQUAD en zorgde voor belangrijke nieuwe impulsen op gebied van duurzaamheid en de campusontwikkeling. Het is met genoegen dat we haar voor een tweede termijn kunnen benoemen.”

Op 1 mei 2023 komt een einde aan de tweede termijn van rector Frank Baaijens, die in 2015 aantrad als rector. De Raad van Toezicht start daarom binnenkort met de werving van zijn opvolger. Wennink: “We zijn de heer Baaijens uitermate dankbaar voor de vele jaren dat hij zijn carrière als toponderzoeker op een lager pitje zette om de universiteit mee te leiden. Met zijn exceptionele analytische geest, strategische blik en empathische stijl heeft hij een transformerende bijdrage geleverd aan de TU/e-strategie, het aantrekken van talent, en het verbeteren van de genderbalans en diversiteit.”