Onderweg naar Sydney. Foto | privé-archief Marly

Overlast bosbranden beperkt voor TU/e'ers in Australië

Ze moeten hooguit de routes van hun roadtrips aanpassen en hebben rookontwikkeling gezien, maar verder lijkt de overlast voor de meeste TU/e-studenten in Australië beperkt te blijven. De universiteit heeft tot nu toe geen verontrustende berichten ontvangen van Australië-gangers.

foto Privé-archief Marly Wouters

Marly Wouters en Job Nijhuis, masterstudenten Chemical Engineering, zijn in augustus naar Adelaide gegaan, om daar hun afstudeeronderzoek uit te voeren. Ze hebben weinig last van de branden gehad, alleen zo nu en dan wat van de rook. Wouters: “Tijdens de kerstvakantie ben ik naar Melbourne gereden, en daar heeft het één dag blauw gestaan van de rook. Ook in Adelaide was het een dag erg rokerig. Job is in de kerstvakantie met anderen op roadtrip naar Sydney gegaan. Tijdens het rijden hebben ze veel rook gezien en waren ze telkens net een of twee dagen weg uit het gebied dat werd geëvacueerd. Ondanks het feit dat de meeste branden niet in Zuid-Australië plaatsvinden, zijn de Adelaide Hills en Kangaroo Island ook zwaar getroffen door de branden. Die laatste plek wilden we nog bezoeken, maar die is nu half afgebrand.”

De twee studenten hebben meerdere mails gehad van hun universiteit in Adelaide over de branden. Wouters: “Die zijn voornamelijk gericht op het helpen van mensen die getroffen zijn door de branden. Ze hebben er een speciale website voor gemaakt.” Ze merken dat het erg leeft onder de bevolking. Wouters: “Het heeft best wat impact op de mensen hier. Er zijn veel fundraisers voor de bosbranden en ook wat demonstraties.”

Wouters en Nijhuis blijven volgens plan tot begin april in Adelaide. "We zitten dicht bij het centrum van de stad en zijn dus ver genoeg weg van de bosbranden.”

'Geen gevaar voor vuur in de stad'

Thijs Muilwijk, student Biomedical Engineering, woont sinds augustus in de wijk Coogee in het oosten van Sydney, waar hij stage loopt. “Van de bosbranden zelf heb ik geen last gehad, in de stad is er geen gevaar voor het vuur. Wel is er op sommige dagen heel veel rook in de stad. Het zicht is dan beperkt en af en toe merk je aan het einde van de dag wel aan je keel dat er veel rook in de stad hing. Het inademen van de rook is misschien niet heel erg gezond, maar ik ondervind er geen directe hinder van.”

Toen de bosbranden net waren begonnen, heeft Muilwijk een keer een mailtje gehad met de mededeling dat ze ‘moeten uitkijken voor branden in de natuurparken in de omgeving van Sydney’. “Verder is er vanuit de universiteit niet veel informatie naar buiten gekomen.”

Volgens Muilwijk moeten studenten zich niet laten weerhouden om naar Australië te gaan. “De rook is misschien af en toe vervelend, maar dit zou geen reden moeten zijn om niet naar Australië te gaan als je dit heel graag wilt. In de steden kun je gewoon prima leven. Dit jaar zijn de branden erg extreem, maar wellicht is er volgend jaar niks aan de hand. Het is vooral heel verdrietig voor de mensen en miljoenen dieren die zijn overleden door de bosbranden, en voor de verwoeste natuur die normaal gesproken prachtig is hier.”

'Sneeuw van asdeeltjes'

Luuk Tooten, masterstudent Mechanical Engineering, heeft van begin september tot half november stage gelopen aan de University of Adelaide en heeft daarna rondgereisd. “Tijdens mijn stagetijd in Adelaide heb ik nul last gehad van de bosbranden. De grootste bosbranden zijn in november begonnen en vooral in de staten New-South-Wales en Queensland, ver van Adelaide vandaan.”

Tooten merkte voor het eerst iets van de bosbranden toen hij half december van Melbourne naar Sydney reisde. “We reisden langs de kust en je merkte dat het zicht langzaam verslechterde. We hebben toen een nacht overnacht in Merimbula - dat nu het ‘alleen noodzakelijk reizen-advies’ van het Ministerie van Buitenlandse Zaken heeft gekregen - en hebben online gekeken waar alle actuele bosbranden zijn. We hebben besloten om de rest via het binnenland te reizen, via Canberra naar Sydney, omdat langs de kust de bosbranden wel heel dicht bij de grote wegen kwamen. Op dat stuk richting Sydney werd het zicht steeds slechter door de rookontwikkeling. In Sydney verschilde het per dag, de ene dag was het helder en de andere dag was er rookvorming in de stad. Op een dag eind december was het 45 graden en was het zelfs zo erg dat het af en toe asdeeltjes sneeuwde.”

Tooten wil studenten die plannen hebben om naar Australië te gaan, vooral meegeven dat ze zich niet moeten laten afschrikken door het nieuws. “In het nieuws komen alleen de ergste en heftigste dingen voor. En natuurlijk is het allemaal heel erg wat er gebeurt, maar ik heb me geen moment onveilig gevoeld. Als je in de gaten houdt waar de bosbranden zijn, niks doms doet en in de grote steden blijft, kan er niks gebeuren.” En, wil hij ook nog meegeven: “Doneren kan via vele kanalen!”

Code oranje

Petri van de Vorst, TU/e-medewerker bij het International Office, laat weten dat ze nog geen verontruste berichten van studenten uit Australië heeft ontvangen. “Het specifieke gebied waarvoor 'code oranje' geldt, ligt tussen Melbourne (geen waarschuwing) en Sydney (code geel, veiligheidsrisico’s). De meeste studenten van de TU/e gaan normaliter naar Melbourne, Sydney en Brisbane (code groen) en niet zo vaak richting Canberra. Het is nu zomervakantie in Australië, waardoor er vrijwel geen studenten voor exchange in Australië zullen zijn omdat het semester is afgelopen - maar wel nog voor stage en/of vakantie.”