TU/e in trek als trefpunt tijdens kerstvakantie

Samen sporten, eten, dansen, quizzen of zingen rond een vuurkorf. Vele tientallen ‘thuisblijvers’, overwegend internationals, vonden tussen kerst en de jaarwisseling dagelijks hun weg naar het evenement ‘Winter Special XL’ op de campus. Het Studentensportcentrum, Hubble Community Café en campusgebouw Luna gooiden vijf dagen lang hun deuren open voor uiteenlopende activiteiten, die beter werden bezocht dan initiatiefneemster Lara Hofstra had durven hopen.

foto Arantja Rosalina

“Het zou mooi zijn als mensen straks bijna gaan twijfelen of ze wel naar huis zullen gaan rond de feestdagen, of toch liever hier blijven omdat er zoveel leuks te doen is”, zei initiatiefneemster Lara Hofstra half december, in de aanloop naar het evenement. Vanuit eerdere eigen ervaring weet ze hoe het voelt om rond de kerstdagen alleen te zijn en dat bracht haar eind 2018 tot de iets bescheidener eerste editie van de Winter Special.

Enthousiast schaalde ze afgelopen kerstvakantie - met de hulp van verschillende andere partijen op de campus, een groep stagiairs en veel vrijwilligers - op naar de ‘extra large’ opvolger. En die bleek een groot succes. “Gewoon leuk, gezellig klein” was waar Hofstra vooraf op hoopte, maar ‘klein’ werd het niet: zo traden gemiddeld zestig mensen aan voor de groepslessen, aangevuld met nog eens twintig tot dertig sportievelingen die kwamen badmintonnen, voetballen of basketballen. Ook andere activiteiten, zoals de pubquiz en salsa-avond, werden goedbezocht en voor het Syrisch dinerbuffet op de openingsavond schoven uiteindelijk zelfs zo’n zestig gasten aan.

De Syrische vluchteling Mo van Mo’s Kitchen schaalde volgens Hofstra zonder moeite, blikken of blozen mee op en kocht royaal in voor het buffet. “Het eten dat over was, hebben we de dag erna gebruikt bij het potluck dinner. Mo was onze in-house chef en is drie dagen gebleven, echt fantastisch.”

Vooral internationals wisten de Winter Special XL te vinden, van wie velen volgens Hofstra alléén kwamen. “Daar hoopte ik ook op, dat mensen die elkaar niet kenden, hier met elkaar in contact zouden komen om samen te dansen, sporten, of een spelletje te doen.”

Fire pit

De initiatiefneemster gaat binnenkort wel nog een keer wat - lichte - plooien gladstrijken bij de campusbrandweer, die alle gezelligheid volgens haar op zich best kon waarderen, maar open vuur op het terrein (zoals een vuurkorf) niet toestaat. Hofstra zou het liefst zien dat er op het veld tussen Aurora en Luna een vaste fire pit komt, met beton eromheen, waar de brandweer een paar keer per week ’s avonds het vuur komt aansteken zodat mensen daar in een gezellige setting kunnen samenkomen. “Veilig, en zo leren zij meteen de gemeenschap wat beter kennen.”

De Winter Special XL krijgt volgens Hofstra zeker een - nog groter - vervolg; ook is ze al bezig met een uitwerken van een zomerse variant. “We hebben in de zomer al zo’n veertig groepslessen, het zwembad en de fitness zijn open en verschillende verenigingen zijn actief. Stel dat we elke zondag een beachvolleybaltoernooi gaan houden, misschien kan Hubble dan een barbecue verzorgen. Daar gaan we samen naar kijken, waarbij we vooral ook meer studenten de ruimte willen geven om dingen te organiseren.”

Reporter Arantja Rosalina ging sfeerproeven voor Cursor, bekijk haar videoverslag van Winter Special XL hieronder.

Video | Arantja Rosalina (Aurum Films)

Winter Special XL 2019 @ TU/e

Video | Arantja Rosalina (Aurum Films)