Mondkapje. Foto | Shutterstock

Coronavirus: hogescholen en universiteiten houden het hoofd koel

Het coronavirus houdt de gemoederen bezig, maar Nederlandse hogescholen en universiteiten maken zich vooralsnog weinig zorgen. Vanuit de TU/e zitten op dit moment vijf of zes studenten in China. De dienst Education & Student Affairs (ESA) updatete vandaag op intranet een eerder bericht en daarin krijgen medewerkers en studenten die naar China gaan of daar al zijn, het aanbod om zich persoonlijk te laten informeren over de laatste stand van zaken. Ook staat er een Q&A met veelgestelde vragen.

foto Shutterstock

Het nieuwe longvirus dook in december op in de Oost-Chinese miljoenenstad Wuhan. Na ruim zesduizend besmettingen zijn er in China inmiddels meer dan honderddertig mensen aan overleden. De Chinese overheid heeft de vakantie rond het Chinees nieuwjaar verlengd en houdt de universiteiten in elk geval tot zondag gesloten. In Nederland houden universiteiten en hogescholen het hoofd vooralsnog koel.

Marcel Visschers van ESA zegt dat er op dit moment zo’n vijf of zes TU/e-studenten in China zitten. “We weten ook waar ze zich bevinden.” In Wuhan zitten er zeker geen, aldus Visschers.

Dinsdagochtend kwam al een eerste bericht op intranet om medewerkers en studenten te laten weten dat de TU/e de ontwikkelingen nauwgezet volgt. Vandaag kwam er een update, waarin te lezen is dat vanuit ESA ook de mogelijkheid geboden wordt om persoonlijk geïnformeerd te worden over de situatie.

Jos Brouwers, hoogleraar bij de TU/e-faculteit Bouwkunde, is gasthoogleraar aan de Wuhan University of Technology en vertelt dat hij er twee weken terug nog geweest is. Brouwers: "Op dat moment leek er niets aan de hand te zijn en ging het bericht rond dat het aantal besmettingen alweer aan het afnemen was.”

Sindsdien heeft hij niets meer vernomen uit Wuhan. "Toen ik vertrok, ging de universiteit voor zo'n drie tot vier weken dicht in verband met het Chinees Nieuwjaar. In die periode is iedereen ook echt weg." Zelf zegt Brouwers geen klachten te hebben. Begin april staat zijn eerstvolgende bezoek aan Wuhan gepland.

Geen extra actie

De woordvoerder van de Rijkkuniversiteit Groningen laat weten dat er weinig te melden valt voor zijn instelling. “Onze uitwisselingsstudenten in China bevinden zich niet in de risicogebieden, dus op dit moment ondernemen we geen extra actie. We volgen de adviezen op van het RIVM en raden iedereen aan om naar de dokter te gaan als ze zich niet lekker voelen.”

Vergelijkbare reacties geven de TU Delft, waar verreweg de meeste Chinese studenten studeren (in 2018 waren het er 641), en Wageningen University & Research (met 505 Chinese studenten op de tweede plaats).

De woordvoerder van Wageningen roept op tot nuchterheid. “De gevolgen van dit virus zijn natuurlijk verschrikkelijk, maar we moeten ons wel realiseren hoe ontzettend groot China is en hoeveel inwoners het land heeft. We volgen de berichten van Buitenlandse Zaken en het RIVM, maar zijn op dit moment niet extra bezorgd.” Wel heeft de WUR een reis van studenten naar de Chinese stad Dongguan met tenminste één maand uitgesteld. Ze doen daar mee aan een ontwerpwedstrijd.

Gezond teruggekeerd

De Universiteit Twente heeft contact met vijf studenten in China, maar voorziet geen problemen voor hun terugkeer naar Enschede. “Een van onze medewerkers is pas nog gezond teruggekeerd”, zegt een woordvoerder.

De Hogeschool Rotterdam heeft één student in China en volgt het nieuws “nauwlettend”. Indien de situatie de komende dagen of weken verslechtert, zal worden gekeken naar verdere maatregelen.

Wittenborg University in Apeldoorn kan met zekerheid zeggen dat een van haar studenten zich momenteel in Wuhan bevindt. “De student is bij zijn familie en verkeert in goede gezondheid, maar voorlopig kan hij niet terug”, zegt directeur Peter Birdsall.

De particuliere hogeschool heeft inmiddels met 32 van haar 96 Chinese studenten contact. “Gelukkig zijn de meesten van hen ondanks het Chinees Nieuwjaar in Nederland gebleven”, zegt Birdsall. “We proberen hen ook via Chinese kanalen te benaderen. Studenten blijven natuurlijk studenten: ze lezen niet altijd alles of reageren niet meteen.”

Birdsall maakt zich wel zorgen over het virus. “Mijn eigen schoonfamilie zit in Peking, ook daar gaat niemand naar buiten. We bekijken het van dag tot dag, maar dit wordt beslist nog erger voor het beter wordt.”

Reisadvies

De Universiteit Leiden heeft contact met dertien studenten die wel in China zijn, maar niet in Wuhan, zegt een woordvoerder. Er is een bericht op intranet geplaatst met veelgestelde vragen, zoals: ‘Moet ik mij zorgen maken over contact met studenten of medewerkers die net aangekomen zijn uit China?’, en: ‘Kunnen studenten en staf hun reisplannen naar China laten doorgaan?’.

De Universiteit Leiden raadt dit laatste af, net als de Universiteit van Amsterdam. Het UvA-bestuur kwam tot dit advies nadat haar partneruniversiteiten in China hadden besloten om hun deuren te sluiten.

‘A-ziekte’

Eerder deze week werden drie besmettingen van het coronavirus in Frankrijk vastgesteld, kort daarop volgde de eerste in Duitsland. Gisteren zijn drie mensen in Nederland getest, maar zij bleken alle drie niet besmet te zijn.

Minister Bruno Bruins van Medische Zorg heeft het virus als een zogenaamde ‘A-ziekte’ aangemerkt. Dit betekent dat zorgmedewerkers die vermoeden dat iemand is besmet, dit direct moeten melden bij de GGD.

Wie zich aan de TU/e persoonlijk wil laten informeren over reizen naar China en de laatste stand van zaken, kan bellen of whatsappen met ESA, +316 4168 3406, of een mail sturen naar info@tue.nl met als onderwerp: coronavirus.