Projecten TU/e-profs op shortlist voor megasubsidie

Hoogleraren Carlijn Bouten en Frans van de Vosse maken grote kans om een megasubsidie in de wacht te slepen van de Britse hartstichting. De BHF heeft ruim 35 miljoen euro uitgeloofd voor vernieuwend onderzoek naar hart- en vaatziekten. Twee onderzoeksprojecten waar Bouten en Van de Vosse aan deelnemen, staan samen met twee andere projecten op de shortlist voor de prijs. De onderzoekers willen samen met andere wetenschappers onderzoek gaan doen naar respectievelijk de ontwikkeling van een zacht robothart en draagbare technologie om de hartfunctie te monitoren.

foto British Heart Foundation

Het aantal doden als gevolg van hart- en vaatziekten neemt volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) de komende decennia overal in de wereld toe. Tegelijkertijd is er een groot tekort aan geld voor onderzoek naar dit soort ziekten. De Britse hartstichting heeft daarom de Big Beat Challenge uitgeschreven, in de hoop dat de winnende projecten een bijdrage kunnen leveren aan bestrijding van deze kwalen, wereldwijd de belangrijkste doodsoorzaak.

Carlijn Bouten, hoogleraar Cardiovasculaire Regeneratie bij de faculteit Biomedische Technologie, wil samen met een internationaal onderzoeksteam een oplossing vinden voor hartfalen door de ontwikkeling van een zacht robothart. Het hybride hart bestaat uit een siliconenachtig prothese met zachte kunstmatige spieren en sensoren, en een ‘voering’ gemaakt van menselijk kweekweefsel uit het lab. Het hart wordt draadloos van energie voorzien via de huid.

Het nieuwe kunsthart kan in de toekomst harttransplantatie overbodig maken, en biedt daarmee mogelijk uitkomst voor al die mensen die nu nog wanhopig wachten op een donorhart. “Met dit hart verleggen we de grens van de medische technologie. Het heeft het potentieel om de gezondheidszorg revolutionair te veranderen”, aldus Bouten.

De onderzoekers willlen een prototype binnen drie jaar testen op geiten, en hopen dat het hybride hart nog voor 2040 kan worden gebruikt als een normaal alternatief voor harttransplantaties. Het project Hybrid Heart wordt geleid door professor Jolanda Kluin van de Universiteit van Amsterdam.

Innovatieve ‘wearables’

Frans van de Vosse, hoogleraar Cardiovasculaire Biomechanica bij de faculteit Biomedische Technologie, is betrokken bij het project ECHOES, waarin onderzoekers werken aan de ontwikkeling van ‘draagbare’ technologie voor het dagelijkse leven, om zo meer data te verzamelen dan ooit tevoren. De informatie van deze innovatieve ‘wearables’- variërend van symptomen en lichamelijke activiteit tot hartfunctioneren en luchtkwaliteit - kan, samen met genetische gegevens en informatie van zorgverleners, leiden tot een transformatie in de diagnose, monitoring en behandeling van hart- en vaatziekten. Het team wordt geleid door professor Frank Rademakers, hoofd Medische Technologie aan het Universitair Ziekenhuis Leuven.

De Britse hartstichting ontving in totaal 75 aanmeldingen uit 40 landen, afkomstig van onderzoekers en ontwikkelaars uit de hele wereld. Na een strenge selectie bleven er uiteindelijk vier voorstellen over. Deze teams mogen hun voorstellen de komende zes maanden verder uitwerken in de hoop dat ze uiteindelijk de hoofdprijs (ruim 35 miljoen euro) in de wacht slepen. Deze voorstellen worden beoordeeld door een aantal panels met onafhankelijke deskundigen in de verschillende vakgebieden. De winnaar wordt naar verwachting tegen het einde van het jaar bekendgemaakt.