Overheid steekt 20 miljoen in TU/e spin-off SMART Photonics

De Nederlandse overheid steekt 20 miljoen euro in TU/e-spin-off SMART Photonics. De investering zorgt ervoor dat het bedrijf, een belangrijke speler in de fotonica-industrie, in Nederlandse handen blijft.

foto SMART Photonics

SMART Photonics maakt fotonische chips, die licht in plaats van elektriciteit gebruiken om informatie op zeer energiezuinige manier te transporteren. Het bedrijf heeft het extra geld nodig om de fabriek in Eindhoven uit te breiden om goedkoper en op grote schaal fotonische chips te produceren. Het stond daarvoor al in de belangstelling van buitenlandse investeerders.

Volgens minister Mona Keijzer van Economische Zaken speelt SMART Photonics een cruciale rol in het Eindhovense fotonica-ecosysteem en voorziet het lokale startups in de regio van cruciale fotonische componenten. “Het is realistisch aan te nemen dat zonder de productiefaciliteit van SMART Photonics in Nederland de hedendaagse onderzoeks- en ontwikkelingsprojecten op het gebied van geïntegreerde fotonica uit Noord-Brabant en zelfs Nederland verdwijnen, en dat Nederland als gevolg hiervan significant kennisverlies alsmede economische schade oploopt", schrijft Keijzer in een brief aan de Tweede Kamer.

De investering van 20 miljoen euro maakt deel uit van een totale financiering van 35 miljoen euro die beschikbaar is gesteld door een Nederlands consortium, dat naast de Nederlandse staat onder meer bestaat uit Innovation Industries (een onafhankelijk investeringsfonds voor hightechbedriijven), de Brabantse Ontwikkelingsmaatschappij (BOM), PhotonDelta en KPN Ventures.

Volumes opschalen

Johan Feenstra, CEO van SMART Photonics, is heel blij met de extra financiering. "Dankzij deze investering kunnen we onze volumes opschalen en onze klanten ondersteunen bij het op de markt brengen van hun eerste commerciële producten met behulp van fotonische integratietechnologie".

SMART Photonics is in 2012 opgericht door de TU/e en gebaseerd op decennia van baanbrekend onderzoek naar fotonica aan onze universiteit. Het is een zogenaamde pure-play-foundry, die op basis van eigen ontwerpen van klanten indium phosphide-gebaseerde fotonische componenten produceert. In de micro-elektronica wereld is dit een veelvoorkomend model, maar in de fotonica was dit Eindhovense bedrijf het eerste in zijn soort. Het bedrijf heeft zo'n 70 mensen in dienst en is deels eigendom van de TU/e. Er wordt nauw samengewerkt met onderzoekers van de universiteit om de chiptechnologie verder te ontwikkelen.