Proctorio ontkent het ongeoorloofd inzien van gegevens

Proctorio-topman Mike Olsen heeft geen inzicht gehad in de chat log van een Canadese student. Volgens het bedrijf hebben medewerkers nooit toegang tot de gegevens die bij een online tentamen worden opgeslagen. De identiteit van de student werd achterhaald op basis van informatie die hij zelf deelde op Reddit. Olsen heeft de student privé benaderd met de vraag of die nog extra hulp nodig had. De student zei technische problemen ondervonden te hebben bij een online tentamen en daarbij geen ondersteuning te hebben gekregen van de helpdesk van Proctorio.

illustratie Shutterstock

Patrick Groothuis, directeur Education & Student Affairs aan de TU/e, vertelde Cursor vorige week vrijdag dat hij Proctorio om opheldering ging vragen over een privacykwestie waar Mike Olsen, CEO van het bedrijf, bij betrokken zou zijn geweest. Inmiddels heeft Groothuis Cursor de reactie gestuurd die hij naar aanleiding daarvan ontving van Filip Janic, relatiemanager bij Proctorio.

Volgens Janic zocht een student van de University of British Columbia op 10 juni contact met de helpdesk van Proctorio omdat hij tijdens zijn online tentamen tegen enkele technische problemen was aangelopen. Op 26 juni deelde de student op online forum Reddit een screenshot van de online chat met de helpdeskmedewerker van Proctorio, wiens naam ook werd genoemd, met de mededeling dat die nooit had gereageerd op zijn verzoek van 10 juni.

Grondig onderzoek

Bij Proctorio zag men de post op Reddit voorbijkomen en werd meteen een nieuw aanbod voor ondersteuning gedaan, aldus Janic. Zo rond die tijd voegde een andere student de Proctorio-topman toe aan de online discussie om aan Olsen te vragen hoe het nu precies zat met dat niet geven van ondersteuning. Volgens Janic vroeg Olsen daarop per mail aan het helpdesk- en het socialmedia-team om een grondig onderzoek uit te voeren naar de kwestie.

De volledige dialoog die de Canadese student met de helpdeskmedewerker had gevoerd, kon worden achterhaald op basis van wat die op Reddit had gepost. Daaruit bleek dat de medewerker de student in kwestie wel had geholpen met de technische problemen waar die op 10 juni mee kampte. De medewerker maakte, aldus Janic, van die dialoog een ‘zwaar gecensureerde’ versie. Het socialmedia-team van Proctorio plaatste in reactie een post op Reddit met daarin alleen de antwoorden van de medewerker en enige tijdsaanduidingen.

Context

Olsen informeerde op hetzelfde moment privé bij de Canadese student of die nog steeds hulp nodig had. Janic zegt dat de student reageerde met excuses en dat hij Olsen verzekerde dat hij de kwestie inmiddels al had opgelost in samenspraak met zijn hoogleraar. In de veronderstelling dat alles nu naar tevredenheid was opgelost, werd de post van Proctorio verwijderd van Reddit.

Nog diezelfde avond kwam er echter weer een deel van online, daar geplaatst door iemand van wie Janic zegt dat die persoon Proctorio al eerder heeft lastiggevallen. In die post ontbrak echter de context waarin de kwestie zich had voorgedaan. Zo ontstond er wederom ophef over iets wat eigenlijk al was opgelost, aldus Janic.

De relatiemanager van Proctorio sluit zijn bericht af met datgene waarop Groothuis vrijdag ook al wees: 'De privacy van studenten is de topprioriteit bij Proctorio. We weten dat studenten, docenten en medewerkers van meer dan achthonderd onderwijsinstellingen wereldwijd erop vertrouwen dat we hun privacy serieus nemen.'