Finale TU/e Contest zo spannend als een voetbalwedstrijd

Het was dit jaar een heel ander soort finale dan we gewend zijn bij de TU/e Contest. Wie in het coronatijdperk meedoet aan de finale van de wedstrijd voor de beste innovatieve ideeën of prototypes, had op een heel ander moment de zenuwen, namelijk bij de pitch die vooraf werd opgenomen - zonder publiek. Via een online verkiezing werden dinsdagmiddag ELECTUDE, GOAL 3 en Fruitpunch AI de winnaars van de TU/e Contest 2020.

Een week voor de Grand Finale op 9 juni werden in Matrix de pitches gehouden die de jury en de virtuele bezoekers moeten overtuigen dat we hier te maken hebben met het beste innovatieve idee. Een persoon per team, geen contact tussendoor, alleen een technisch camerateam aanwezig. Gistermiddag zaten alle deelnemers en toeschouwers thuis achter een scherm te kijken naar een live stream in plaats van in de Blauwe Zaal van het Auditorium. De organisatoren hebben het zo gezellig mogelijk gemaakt door de mensen die zich vooraf registreerden een snack te sturen in de vorm van microwave popcorn.

Wat niet anders is, is dat er twintig deelnemers meedoen aan de eindstrijd in drie verschillende categorieën: ideation, prototyping en student teams. Gedurende de finale kregen twee teams per categorie nog vragen van de jury te beantwoorden. Dat gebeurde online door één of twee personen per team.

Winnaars

De ideeën van de finalisten van 2020 variëren van een platform voor onderwijsvernieuwing (ELECTUDE) en het verbeteren van bouwprojecten (GAP) tot het tegengaan van voedselverspilling (Union AI) of het vervangen van microplastics in scrubs door koffiedrap (VeVi). Zowel ELECTUDE als Charge BnB (dat oplaadbare auto’s en privé oplaadstations wil matchen) mochten vragen door de jury beantwoorden. ELECTUDE ging er met de eerste prijs vandoor.

Studenten die al verder zijn, kunnen een prototype tonen: bijvoorbeeld een geprinte voedselreep van insecteneiwit (Printec Bites) of oplaadbare fietslampjes (KEBL). Printec Bites moest het voor de jury opnemen tegen GOAL 3 dat een medisch technische oplossing bedacht voor kindersterfte in ontwikkelingslanden. De manier van Jelle Schuitemaker en Bart Bierling van GOAL 3 om tot een vroege diagnose te komen, was goed voor de eerste prijs in prototyping.

Teams die al langer samenwerken, doen mee in een eigen categorie. Dit jaar brachten zij bijvoorbeeld een platform voor studentenhuisvesting voor internationals (A place for now) of een biosensor voor epilepsiepatiënten (T.E.S.T.). Beide teams werden niet uitgenodigd om hun plannen te verduidelijken.
Die eer was voor Syfly en FruitPunch AI. Toen pitcher Buster Franken hoorde dat FruitPunch AI het winnende team is, had hij goed nieuws voor Syfly: “Samen met Syfly werken we al aan AI for Wildlife in een AI for Good Challenge. We ontwikkelen een autonome fixed-wing drone om stropers op te sporen in de natuurreservaten in Afrika. Het lijkt me tof om ons allebei winnaars te maken door het prijzengeld (5.000 euro, red.) aan ons gezamenlijke project te besteden.”

Toeschouwer bij eigen pitch

De drie studenten van Union AI volgden gisteren de finale vanuit het studentenhuis van teamlid Stef Creemers, die ook de pitch had gedaan. “Er zijn geen zenuwen meer, maar het is een soort van voetbalwedstrijd-spannend”, zei Romek Vinke vooraf. Hun idee is dat kunstmatige intelligentie gaat helpen bij het verkorten van de bevoorradingsketen zodat er minder voedsel wordt weggegooid. “De TU/e Contest kwam op een goed moment op ons pad”, zegt Vinke. “We waren al bezig om de kennis die we opdeden bij de bachelor Technische Bedrijfskunde in te zetten voor een maatschappelijk doel. We zien dat een heel groot deel van het voedsel wordt weggegooid door de eindgebruikers vanwege het verstrijken van de houdbaarheidsdatum. Ons idee is de shelf life, zo noemen we dat bij TBK,langer te maken door verschillende partijen in de supply chain te laten samenwerken.”

“Door mee te doen aan de TU/e Contest zijn we in contact gekomen met voedselproducenten, distributeurs en supermarktketens”, vervolgt Vinke. “Bij melk, vla en kwark ligt het product langer in opslag dan in de winkel, en daarom richten we ons nu op zuivel.” Voor Union AI is meedoen belangrijker dan winnen. “Dat we de finale haalden, is al een bevestiging van ons idee. Zelfs nu we niet gewonnen hebben, zijn we toch al een stuk verder gekomen. We gaan dus door en voor volgende week hebben we alweer afspraken met ondernemers staan.”

Stemmen publiekswinnaar

In de aanloop naar de finale zijn er 150 coachsessies geweest tussen participerende bedrijven en studenten en hebben 120 speeddates plaatsgevonden. En, zoals de deelnemers zeggen: “je leert door te doen”, is de organisatie ook een leermomentje verder. Het online stemmen door het publiek ging minder soepel dan verwacht, daarom kan er langer gestemd worden. Via de website kan tot vanavond 18.00 uur gestemd worden en donderdag maakt TU/e innovation Space de publiekswinnaar bekend.

Update 11 juni: De winnaar van de Publieksprijs, ter waarde van € 1.500,-, is A Place for Now! Het team wist het publiek te overtuigen met hun pitch en kreeg meer dan 24 procent van alle stemmen. De droom van het team is om de huisvestingscrisis voor binnenkomende studenten te verkleinen door het creëren van een online platform, dat studenten verbindt met de lokale bevolking die tijdelijke en betaalbare huisvestingsoplossingen kunnen bieden.