Protocol voor borrels getest en goed bevonden

Lekker borrelen met je studie- of studentenvereniging na een drukke studieweek. Het zat er de afgelopen maanden vanwege de coronacrisis niet in. Maar nu mag het weer, mits je je aan bepaalde voorwaarden houdt. Cursor was op donderdag 4 juni bij de eerste proefborrel in de hal van MetaForum. Daar werd het protocol beproefd en eindelijk het bier weer eens echt samen geproefd.

“Het grootste verschil met de borrels zoals we ze kenden en zoals ze in de toekomst zullen zijn, is dat je je er tegenwoordig van tevoren voor moet inschrijven en er dus niet meer zomaar kunt binnenlopen. Ook zullen ze voorlopig altijd buiten plaatsvinden en je moet verplicht zitten aan een van de tafels in plaats van staand met elkaar te keuvelen”, zegt Martje Wijnen, vicepresident van de Federatie Studieverenigingen Eindhoven (FSE). Die nieuwe regels moesten natuurlijk geoefend worden, en dat was tijdens een proefborrel in de markthal van MetaForum op donderdag 4 juni.

Aan de bekende gele picknicktafels zitten alle deelnemers netjes verspreid te genieten van een drankje. Met duidelijke instructies: één been moet buiten de picknicktafel. Zo passen er vier studenten  aan een tafel en zit er toch anderhalve meter tussen ieder van hen. Behalve dat de borrels nu meer gepland zijn qua aantallen en plattegronden, verandert er ook wat in de toelevering van de drankjes. “Deze keer werden we door de bartenders bediend. Het is nog onduidelijk of dat tijdens iedere borrel zo zal gaan”, zegt Wijnen. Huub van den Boogaard, coördinator onderwijszaken bij studievereniging Japie (Scheikundige Technologie) hoopt van wel. Met een grote glimlach: “Het bier wordt aan de tafel bezorgd. Ik vind dat wel een voordeel en van mij mag dat er wel in blijven.”

Lees verder onder onderstaande video van onze verslaggever Fabian Lucas Luijckx, die de proefborrel bezocht. Naar aanleiding van deze pilot werd eerder deze week het protocol voor toekomstige evenementen gepresenteerd.

Pilot coronaproof borrelen.

Divers gezelschap

Studievereniging Thor (Electrical Engineering) heeft de pilotborrel georganiseerd en die was open voor alle bestuurders van de studieverenigingen, wat het tot een divers gezelschap maakte. De pilot was volgens Wijnen een succes en de deelnemers waren enthousiast. Natuurlijk wordt het fysieke contact van een knuffel wel gemist, “maar iedereen is vooral blij dat er weer wat meer mag gebeuren op de campus”, zegt ze. Erik de Jong, community manager van de TU/e, ziet dat het de studenten goed doet weer te kunnen borrelen: “Iedereen heeft heel lang thuis gezeten, dus er is erg de behoefte elkaar weer te ontmoeten.”

Wijnen kijkt tevreden terug op hoe studenten omgaan met alle nieuwe eisen: “Iedereen hield zich netjes aan de regels. Het enige struikelblok zijn nog de toiletten. Er mag volgens de regels maar één iemand tegelijk naar het toilet, maar dit bleek lastig te handhaven. We hebben de duur van een activiteit nu beperkt tot 2,5 uur omdat we merkten dat mensen toch iets losser met de regels om dreigen te gaan als er meer alcohol wordt geconsumeerd. Dit geeft ook de organiserende partij iets meer tijd om alles op te bouwen, want dat is met alle nieuwe regels wel meer werk.”

Protocol

Er is een protocol opgesteld voor toekomstige activiteiten op de campus. Als je een activiteit wilt organiseren, moet je daarvoor een plan schrijven en laten goedkeuren door Conferences (voorheen het Congresbureau). Karine Wildenberg-De Laat van Conferences zegt dat al heel wat aanvragen binnen zijn. Zo heeft studievereniging Van der Waals vrijdag 12 juni om 12.00 uur een bingo met lunch, die je wel zelf moet meenemen, en Intermate en Thor hebben later op de middag een borrel.

Wijnen: “Wij als FSE zullen de uitgewerkte plannen op onze website plaatsen, zodat de studieverenigingen ze kunnen hergebruiken en een beetje kunnen aanpassen. Het is anders dubbel werk als iedereen hetzelfde plan zou uitschrijven." Het protocol is te raadplegen voor studenten en medewerkers en kan weer aangepast worden als de regels vanuit het RIVM veranderen. “De pilot gaat geëvalueerd worden en indien iedereen tevreden is, moet dit vaker kunnen”, zegt De Jong.