Binnenborrelen kan weer in de hemel van Thor

Binnen of buiten een drankje doen. Dat scheelt, zeker in de winter, een slok op een borrel. Sommige studieverenigingen kunnen weer borrelen in hun bar, andere nog niet. En dat heeft vooral te maken met het soort borrelruimte dat ze hebben. Thor heeft geluk met een dakterras dat vast zit aan hun bar Het Walhalla.

Het beleid voor binnenborrels is dus niet zo eenvoudig. Corine Spoor, TU/e Corona Program Manager, laat desgevraagd weten dat “studieverenigingen dit afstemmen met hun directeuren/gebouwbeheerders. Indien de borrelruimtes open zijn, dan gebeurt dit op basis van horecaprotocollen van het RIVM: anderhalve meter afstand tot elkaar, een vaste zitplaats en het naleven van de hygiënemaatregelen. Daarnaast vindt er altijd een reservering en gezondheidscheck plaats. Bezoekers worden geregistreerd ten behoeve van bron- en contactonderzoek door de GGD bij een besmetting."

Tijdelijk samen één

Cursor maakte een rondje langs enkele borrelruimtes van studieverenigingen op de campus en vroeg hoe het daar gaat met het borrelen. In de kelder van Atlas zit de bar van Lucid. Daar mag in principe een binnenborrel plaatsvinden, maar met slechts zes mensen - exclusief barpersoneel. “Dat is niet wenselijk, dus wordt het gewoon niet binnen gedaan”, zegt Karel Aarts van het barbestuur van Lucid.

Bij Intermate zijn momenteel elf plekken beschikbaar in de borrelruimte. Dat geldt ook voor Industria, wiens borrelruimte even groot is als die van Intermate. Momenteel is de tussenwand open om een veilige looproute te creëren; beide sociëteiten zijn nu dus even ‘één’ en worden overdag gebruikt voor samenkomsten op afstand met koffie of thee. Het gaat er gemoedelijk aan toe: zonder alcohol en op minstens anderhalve meter wordt er toch gezellig gekeuveld.

“Wij hebben geen binnenborrels op het moment, alleen buitenborrels. Daar kunnen onze leden zich online voor inschrijven”, zegt Melissa Baars, penningmeester van Intermate. Ook bij Industria zijn er alleen buitenborrels. “Eén à twee keer per week, met maximaal vijftig mensen per keer”, zegt commissaris onderwijs Bauke Wijnands.

Studievereniging Thor heeft een plekje in Flux: Het Walhalla. Een fraai plekje, want er mag een binnenborrel plaatsvinden met twintig mensen. Er is een strakke plattegrond waar alle zitplaatsen precies op staan. Daarnaast is er nog een dakterras waar nog eens veertig mensen op passen.

Alles is strak geregeld: er is een inchecktafel en de studenten schrijven zich vooraf in voor de borrel. Vol is vol en leden hebben voorrang. “Er is hier goede ventilatie, dat scheelt ook”, zegt Mike Zanderink, lid van het kandidaatsbestuur van Thor. De eerste borrel op maximale bezetting is al geweest “en werd geopend door de decaan van onze faculteit, Bart Smolders (zie derde foto hieronder, red.). Het was een succes!”.

In of op Het Dakterras

Behalve bij de bezochte borrelruimtes hebben we ook navraag gedaan bij de andere studieverenigingen. Daaruit blijkt dat ook daar nog niet binnen wordt geborreld. Zo meldt de secretaris van studievereniging Japie, Matthijs Coppens, dat “het helaas nog niet mogelijk is binnen te borrelen met de vereniging, omdat er maximaal zes mensen binnen mogen in borrelruimte de F.O.R.T. Buiten wordt wel geborreld.”

Pepijn Vriens, commissaris In Vivo van Protagoras, zegt dat de vereniging geen binnenactiviteiten kan organiseren nu “en dus is de borrelruimte daar dit academisch jaar nog niet voor gebruikt. We hebben ook geen eigen buitenruimte, maar zijn wel druk bezig met het organiseren van borrels buiten op de campus".

GEWIS heeft een hoopgevende naam voor haar borrelruimte: Het Dakterras. Toch kan ook daar helaas niet geborreld worden. Max Opperman, secretaris van GEWIS: “De voornaamste reden hiervoor is eigenlijk dat wij ín Het Dakterras zitten en niet op een dakterras. Zeker in deze periode is het een vrij spijtige kwestie. Wij mogen dus ook niet binnen in Het Dakterras borrelen. Voor zover ik weet, zijn Thor en Van der Waals de enige verenigingen die een echt dakterras hebben (zij delen hetzelfde dakterras, red.) en hier ook mogen borrelen. De rest van de studieverenigingen moet voorlopig nog buiten hun ruimte locaties regelen om borrels te houden”.

Avondklok voor sociëteiten

Dat er verder geen binnenborrels worden gehouden, wil niet zeggen dat de clubhuizen niet worden gebruikt: bij de verenigingen waar Cursor binnenstapte, waren verschillende leden aan het werk of gezellig aan het kletsen op afstand, met een kopje thee of koffie erbij.

Een voorstel van RIVM-voorman Jaap van Dissel om de borreltijden van studie- en studentenverenigingen verder in te perken, stuit op weerstand bij studentenorganisaties, meldde het Hoger Onderwijs Persbureau maandag. Van Dissel oppert een avondklok vanwege de toename van besmettingsclusters rond studenten. De studentenorganisaties denken juist dat het eerder sluiten van clubhuizen leidt tot meer coronabesmettingen in huiselijke sfeer. De clubhuizen zijn tenminste nog gereguleerd, zegt voorzitter Lyle Muns van de Landelijke Studentenvakbond tegen het AD.