TU/e belt duizenden toekomstige studenten persoonlijk

De TU/e gaat alle potentiële aankomende eerstejaars studenten in binnen- en buitenland opbellen met de vraag of er nog iets is wat zij willen weten over studeren in Eindhoven. Dat gebeurt vanaf maandag 8 juni door een team van studenten die ook actief zijn bij studievoorlichting. Een ander nieuw fenomeen om een warme band op te bouwen met toekomstige TU/e’ers wordt gevormd door webinars voor ouders. “Wij willen laten zien hoe betrokken we echt zijn.”

foto Angeline Swinkels

Alle mensen die zich voor komend collegejaar bij de TU/e hebben aangemeld via Studielink zullen de komende periode worden gebeld, te beginnen met diegenen die buiten de Europese Unie wonen en nog niet de knoop hebben door gehakt of ze daadwerkelijk komen. “De bedoeling is niet om ze over de streep te trekken”, zegt Maarten van den Dungen, teamleider onderwijs bij het Communicatie Expertise Centrum, “maar om hen te helpen bij hun keuze. Zijn er nog dingen die onduidelijk zijn, hebben ze nog vragen over de TU/e of Eindhoven of Nederland? We gaan ook studenten binnen Europa bellen maar bij deze groep is er wat haast omdat zij een visum moeten aanvragen.” Hun deadline voor aanmelden ligt - tot nader bericht, niets is onmogelijk in coronatijd - op 19 juni.

Het is geen lichte opdracht, voor een masteropleiding hebben drieduizend internationals zich aangemeld en voor een bachelor achthonderd. “Daar valt nog een groot deel af, omdat zij niet aan voorwaarden voldoen of onvolledig waren bij hun aanvraag, maar vermoedelijk blijven er tweeduizend telefoonnummers over. Iedereen krijgt vooraf een mail dat er gebeld gaat worden en er wordt bij niet opnemen nog eenmaal een poging gedaan.”

Studenten onderling

De belletjes worden gepleegd door getrainde studentvoorlichters. Daar heeft de TU/e een centrale poule met zestig studenten voor en iedere faculteit kent ook eigen studentvoorlichters. Van den Dungen schat dat er tweehonderd studenten kunnen worden ingezet, steeds twintig of dertig tegelijk. “We verkiezen studentbellers boven medewerkers omdat nieuwkomers en studenten elkaars taal spreken en zich goed kunnen inleven.” Het is organisatorisch een hele klus, denk ook aan tijdsverschillen. “We proberen niemand uit z’n bed te bellen”, verzekert Van den Dungen. Vragen die niet direct kunnen worden beantwoord, worden genoteerd en krijgen nazorg.

Ook met de internationals die al zover met hun inschrijving zijn dat ze zelfs het collegegeld al betaald hebben, wordt contact opgenomen. Van den Dungen: “Hieruit blijkt dat het niet gaat om te werven. Ons doel is wat zekerheid te geven in onzekere tijden.”

Ouders

Een andere manier om de warme touch van de TU/e te tonen, is het leggen van contact met ouders van toekomstige studenten. “We houden driemaal een webinar waarin ouders na een presentatie vragen kunnen stellen. De eerste sessie - voor Nederlandse ouders - was een groot succes. MS Teams kan 250 personen aan, en dat aantal was snel bereikt. Daarom doen we het een tweede keer. Daarnaast hebben we een Engelstalig webinar gehouden."

Zinvol is het zeker, en soms zelfs grappig, merkt Van Den Dungen. “Omdat op onze website te lezen staat dat we bij de Intro met papa’s en mama’s werken, is er wel eens de vraag gekomen of zijzelf een rol konden krijgen.”

Onzekere tijden

Het is moeilijk advies te geven over het wel of niet huren van een studentenkamer op dit moment. “Ook wij weten nu niet zeker hoe het onderwijs in september gaat verlopen. Maar we leggen uit hoe blended learning er uit kan zien en dat het heel wel mogelijk is dat er ook aanwezigheid op de campus wordt verwacht dit kalenderjaar. We gaan er zelfs van uit dat er op de campus onderwijs is, we weten alleen niet hoe de verhouding gaat zijn”

In de mailcyclus naar Studielink-aanmelders die het CEC in samenwerking met ESA verzorgt, staat informatie over bredere onderwerpen. Iedere twee weken is er een berichtje. “Dat deden we eerdere jaren ook, maar dit jaar zijn we extra invoelend. Wat betekent het nou in deze tijd om als student in Eindhoven te beginnen? We hopen de studenten onze betrokkenheid te laten merken.” Er is ook een mail verstuurd met informatie over TU/e ’s luisterlijn Hearme. “Een uitnodiging om zelf ook contact op te nemen, indien gewenst.”