Hearme.tue.nl luistert naar je

Ben je eenzaam? Heb je behoefte aan een praatje of een luisterend oor? Wil je gewoon even met iemand kletsen over wat je bezighoudt in deze coronacrisis? Het kan allemaal bij de luisterlijn van de TU/e: hearme.tue.nl. Voor TU/e'ers, door TU/e'ers, want we're in this TUgether!

afbeelding CAMIEL LINTSEN / KADE 05

Elke dag van 16.00 tot 22.00 uur kun je (gratis) chatten, bellen of videobellen met een van de zestig vrijwilligers via hearme.tue.nl. Zij bieden een luisterend oor aan alle TU/e'ers die het nodig hebben tijdens de coronacrisis. "We willen de caring digital campus zijn", zegt initiatiefneemster Lara Hofstra, coördinator internationalisering bij het Studentensportcentrum.

Engels en Nederlands

“Alle vrijwilligers spreken goed Engels en meer dan de helft ook Nederlands”, zegt Hofstra. Studenten en medewerkers mogen onbeperkt gebruik maken van het initiatief. “We willen heel bewust geen beperking hierop leggen; mensen mogen bellen wanneer dat nodig is. En we benadrukken dat ‘nodig’ heel divers kan zijn. De lijn is echt niet alleen voor mensen die diep in de put zitten. Je kan ook gewoon een rotdag hebben gehad en even een opbeurend verhaal willen horen van een ander. Of gewoon een licht praatje willen maken over wat je het best kunt doen met je vrije tijd in het weekend. Iedereen kan ons bellen”, zegt Hofstra.

Anoniem

De lijn is volledig anoniem, tenzij je natuurlijk zelf kiest voor videobellen. “Als je ons belt of voor een chat benadert, zien wij een code, geen naam. Je gegevens en chat-, video- of belconversaties worden niet opgeslagen of gebruikt als naslagwerk door de TU/e”, benadrukt Hofstra.

Vrijwilligers

Het is belangrijk om te weten dat je chat of belt met een vrijwilliger: het zijn geen getrainde psychologen of professionals, maar wel studenten en medewerkers met affiniteit met luisteren, afkomstig van onder andere de TU/e, Fontys en TINT. Ze worden begeleid door de lifecoaches van TINT en er zijn duidelijke richtlijnen opgesteld. Als de gesprekken bijvoorbeeld verder gaan dan een luisterend oor bieden, zoals bij depressie of zelfs suïcidaliteit, moeten de vrijwilligers het gesprek meteen stoppen en doorverwijzen naar de huisarts of zelfmoordpreventielijn 113.

Ook na corona

Over vijf maanden komt er een evaluatie van het initiatief. Als het een succes is, wil Hofstra dit heel graag voortzetten, ook als de coronatijd voorbij is. "Het is een goed initiatief voor het verbeteren van het welzijn van studenten en medewerkers hier.”

Tot slot wil ze ook nog graag een boodschap meegeven aan de TU/e-gemeenschap: “Kijk eens om je heen wie er in je omgeving nu misschien een regelmatig belletje of mailtje zou kunnen gebruiken. Met zoiets kleins kun je een ander al helpen.”

Heb jij zelfmoordgedachten? Of maak je je zorgen over een ander? Bel dan direct met 0900-0113 of chat via www.113.nl. Anoniem, gratis en 24/7.