Coronacrisis: Maastricht reserveert 5 miljoen euro, hoeveel is dat elders?

Met minstens vijf miljoen euro wil de Universiteit Maastricht de zwaarste klappen van de coronacrisis opvangen. Mochten andere universiteiten dit voorbeeld volgen, hoeveel zouden ze dan uitgeven?

foto PrimeMockup/Shutterstock

De werkdruk aan de universiteiten was al hoog en toen klopte opeens covid-19 aan de deur, met grote gevolgen voor het onderwijs en wetenschappelijk onderzoek. Docenten en wetenschappers moesten nog harder werken. En het is nog niet voorbij. Het fysieke onderwijs komt weer op gang, maar naar verwachting wordt het nog een hele toer om het komende studiejaar binnen alle beperkingen onderwijs te geven en onderzoek te doen.

De Universiteit Maastricht trekt minstens vijf miljoen euro uit om de grootste knelpunten van de coronacrisis te bestrijden, heeft het bestuur besloten. Het voornaamste doel is de hoge werkdruk te verlichten. “Het geld moet docenten en support staf daadwerkelijk helpen, met het oog op de start in september”, zegt rector Rianne Letschert. “We moeten nu investeren en reserves vrijmaken. Die reserves zijn juist bedoeld voor tijden van crisis.”

Als de andere universiteiten het voorbeeld volgen, hoeveel zouden ze dan uitgeven? De totale kosten komen dan tussen de 63 en 85 miljoen euro uit, blijkt uit een rekensom van het HOP.

Het ligt een beetje aan de vergelijking die je trekt: kijk je naar het aantal studenten, de rijksbijdrage, het aantal medewerkers of misschien het eigen vermogen van een universiteit?

Maastricht heeft naar verhouding veel personeel en lijkt in dat opzicht meer op de vier technische universiteiten dan op de rest. Die vijf miljoen is in feite 1.347 euro per medewerker, van de portier tot de hoogleraar. Landelijk, als alle universiteiten het voorbeeld volgen, zou de extra investering dan op 63,2 miljoen euro neerkomen.

Studenten

Maar je kunt het bedrag ook aan het aantal studenten koppelen. Die vijf miljoen euro is zo beschouwd 278 euro per Maastrichtse student. Omgerekend naar het totale aantal wo-studenten aan de dertien universiteiten kom je dan uit op een totale investering van 84,3 miljoen euro.

De andere rekensommen komen ergens daartussen uit. Als je naar de rijksbijdrage kijkt of naar het eigen vermogen van de universiteiten, dan kom je tot een landelijk bedrag van bijna tachtig miljoen euro.

We vroegen andere instellingen of ze soortgelijke plannen hebben. Sommige woordvoerders lieten weten dat ze uiteraard oog hebben voor werkdruk en er van alles aan doen, maar een bedrag zoals Maastricht noemt, hebben ze niet.

Extra personeel

Wel zegt bijvoorbeeld Tilburg University dat er, om het onderwijs draaiende te houden, extra personeel is ingezet waar de nood hoog was. Ook peilt de universiteit de medewerkers om te zien waar mogelijk problemen opduiken.

Verder is het duidelijk dat de coronacrisis voor alle instellingen financiële gevolgen zal hebben. Zo heeft de Universiteit Twente naar schatting al 1,4 miljoen euro verlies geleden, door de extra kosten van het thuiswerken en het verlies aan inkomsten van de cultuur- en sportfaciliteiten. En dat bedrag kan zomaar oplopen.