Shutterstock / Besjunior

Kunstmatig intelligent onderwijs

Wil je niet dat een slimme computer je baan inpikt, word dan creatief therapeut. Wil je zelf iets met kunstmatige intelligentie doen, verdiep je dan vooral in de hersenwetenschappen. En was het wel zo’n goed idee om Canvas aan te schaffen? Deze en vele andere zaken kwamen woensdagmiddag aan bod tijdens het symposium ‘From blackboard to black box: education and learning in the age of AI’.

foto Shutterstock / Besjunior

Het symposium, georganiseerd door het Center for Humans & Technology en AI-instituut EAISI, werd geopend met een lezing onder de vlag van Studium Generale. De spreker was Arlindo Oliveira, expert op het gebied van kunstmatige of artificiële intelligentie (AI) en auteur van het boek The Digital Mind over dit onderwerp. De Portugese hoogleraar gaf een boeiend inkijkje in uiteenlopende aspecten van AI, en waarschuwde dat we de impact hiervan op korte termijn waarschijnlijk overschatten, maar op lange termijn juist te laag inschatten - volgens hem een logisch gevolg van de exponentiële ontwikkeling van kunstmatige intelligentie.

Ook haalde Oliveira een onderzoek aan dat concludeerde dat vooral telemarketeers, accountants en verkoopmedewerkers (‘saai werk’) moeten vrezen dat hun werk wordt overgenomen door AI, terwijl creatief therapeuten, tandartsen, atletiektrainers (en ook ingenieurs!) nog wel even veilig zijn. Wil je je in kunstmatige intelligentie bekwamen, dan is het volgens hem raadzaam om te leren hoe de 'natuurlijke variant' tot stand komt: verdiep je dus in hersenwetenschappen en verwante vakgebieden.

Canvas

Na de presentatie van de Portugees verlieten de meeste studenten de Blauwe Zaal, en werd het symposium hervat met een selecter gezelschap van toehoorders. Onderzoeker Bart Karstens van het Rathenau Instituut liet zijn licht schijnen over de mogelijke ethische conflicten die de introductie van AI in het onderwijs met zich meebrengt. Saillant waren de vragen die hij opwierp over de digitale leeromgeving Canvas, die ook aan de TU/e wordt gebruikt. Gevoelige data van studenten wordt volgens hem in Salt Lake City opgeslagen en het ligt voor de hand dat de Amerikaanse eigenaren van Canvas die data op één op andere manier te gelde willen maken: investeringsmaatschappij Thoma Bravo kocht niet voor niets vorig jaar voor twee miljard dollar Instructure, het bedrijf achter Canvas.

De volgende spreker was Chris Snijders, hoogleraar Sociologie van Technologie en Innovatie aan de TU/e. Hij vertelde over zijn pogingen om op basis van data uit datzelfde Canvas te voorspellen welke studenten met wat extra hulp hun tentamen wél zouden halen. Dat blijkt nog best lastig, en helaas is het volgens hem vrijwel onmogelijk om bevindingen van het ene vak te gebruiken voor een ander vak; daarvoor verschillen vakken vaak te veel van karakter. Bovendien vormt de interactie met het digitale leersysteem maar een klein deel van het hele leerproces, benadrukte hij.

Diploma

Daarna volgde een presentatie van Anka Gajentaan van Randstad - in Nederland vooral bekend als uitzendbureau, maar wereldwijd de grootste speler op het gebied van ‘human resources’. Zij vertelde hoe bij Randstad geëxperimenteerd wordt met kunstmatige intelligentie om kennis en vaardigheden van hun cliënten in kaart te brengen.

Het slotpodium was voor student Buster Franken, oprichter van studententeam Fruitpunch AI. Hij brak een lans voor ‘challenge based’ AI-onderwijs, omdat hij bij zichzelf en anderen heeft gezien dat je op die manier de zinnigste dingen leert. Bovendien kun je met ‘challenges’ uitstekend laten zien wat je in je hebt. Franken haalde een uitspraak van Elon Musk aan, die vorige maand op twitter liet weten dat je ook zonder middelbareschooldiploma welkom bent bij de AI-afdeling van zijn bedrijf Tesla - als je maar goed kunt programmeren. Volgens Franken is die houding (in wellicht minder extreme mate) ook aanwezig bij veel andere bedrijven. “Een diploma is niet het belangrijkste criterium; als je Master bent op AI-platform Kaggle wil iedereen je hebben.”