“Het is soms wel fijn om het nieuws even níet te volgen”

We hebben allemaal wel eens een dagje, vrijwillig of noodgedwongen, thuisgewerkt. Maar hoe geef je vorm aan je werk of studie nu we collectief voor langere tijd op huis zijn aangewezen? Hoe blijf je gefocust, hoe houd je je team bijeen, wat zijn de tips, tricks en valkuilen? Cursor belt elke dag met een ‘lotgenoot’. Vandaag: tweedejaars Bouwkundestudent Noor Jansen.

foto Privécollectie Noor Jansen

En dan zit je opeens niet meer alle dagen in Eindhoven, maar in het Gelderse Wehl, op het randje van de Achterhoek, bij je opa in huis. Het zijn best idyllische foto’s en filmpjes die studente Noor Jansen via Instagram met ons deelt. Met uitzondering van dat ene filmpje misschien, waarop één van de in totaal tien lammetjes van de afgelopen dagen ter wereld komt - met hulp van Jansen en vooral van haar opa, dierenarts van origine. “De nacht ervoor was er ook al een drieling geboren, waarbij één schaapje een beetje gedraaid moest worden.” Lachend: “Daarna was mijn opa zijn ring kwijt.”

De Bouwkundestudente verblijft sinds vrijdag in Wehl, samen met de rest van haar gezin (haar jongere broer studeert in Nijmegen). “Mijn ouders gaan verhuizen, maar in het nieuwe huis moet nog het nodige verbouwd worden. Daarom logeren we zolang hier. Opa heeft de ruimte, dus dat is fijn. Maar het is ook wel wennen voor hem, om weer zoveel mensen om zich heen te hebben.”

Oude colleges terugkijken

Jansen heeft haar eigen kamer in huis waar ze zich kan terugtrekken en waar ze dapper probeert een paar uur per dag te studeren. Want, zo luidde de boodschap vanuit de faculteit: deze (onderwijsvrije) week is geen reden om áchter te raken. “Ik heb op dit moment geen projecten, dat scheelt. Ik kijk vooral colleges van voorgaande jaren. Sommige vakken aan onze faculteit worden al best lang gegeven, dus die kan ik terugkijken. Dat werkt best oké.”

Maar, zo zegt ze ook: “Ik vind het wel moeilijk om mezelf gemotiveerd en aan het werk te houden, met al die afleiding om me heen. Daarom probeer ik steeds kleine doelen te stellen: drie kwartier college kijken en daarna even pauze bijvoorbeeld. Dan ren ik wat rondjes om de tafel en ga ik weer door. Mijn vader werkt nu ook vanuit thuis, dus af en toe ga ik maar naast hem zitten.”

Jansen is vooral benieuwd of de tentamens van volgende maand nog doorgaan en zo ja, op welke manier. “Het zou natuurlijk zomaar kunnen dat het thuiswerken na 6 april wordt verlengd; ik vraag me wel af hoe ze het dan willen gaan doen. De vakken die ik nu volg, zijn herkansingsvakken; die moet ik wel halen. Als ik geen tentamen kan doen, is het de vraag of ik vertraging ga oplopen of dat het studiejaar een paar weken uitloopt.”

Sociaal leven

In afwachting van meer duidelijkheid daarover probeert ze vooral ook wat ritme en structuur in haar dagen te houden. “Ik sta op tijd op, ga de hond uitlaten, de lammetjes voeren en daarna leren. Of ik ga met mijn ouders mee om boodschappen te doen, om zo toch even een beetje sociaal leven te voelen. Maar een beetje saai is het wel.” De non-stop corona-berichtgeving op de radio (“die staat hier altijd aan”) probeert ze zo nu en dan te negeren. “Het is soms wel fijn om het even níet te volgen. Wat dat betreft zitten we hier ook wel een beetje verder van de wereld af, zo voelt dat tenminste.”

Ze appt wel veelvuldig met vrienden en met haar bestuursgenoten van studententoneelvereniging Doppio. “We hadden komende zondag eigenlijk ons bestuursuitje.” Lachend: “Misschien dat we nu maar gaan gamen of skypen, ik weet het nog niet.” Afgelopen vrijdag heeft het bestuur voor het laatst op de campus vergaderd. Toch een beetje een crisisoverleg, zegt Jansen: “In het vierde kwartiel beginnen onze producties altijd. Vanaf 24 april hebben we elk weekend een productie in de agenda staan. Het is nog even afwachten wat we daarmee gaan doen.”

De gebruikelijke repetities zijn voor dit moment in elk geval geschrapt, “misschien kunnen we online lessen of zo gaan opzetten. Het hele verenigingsleven ligt op dit moment stil, het is toch fijn als je in plaats daarvan wat dingen online zou dingen doen”.

Onderstaand een video van Noor bij de geboorte van één van de lammetjes. Let op: deze beelden vindt mogelijk niet iedereen prettig om te zien.

Video | Noor Jansen

Studeren bij opa thuis