CvB tevreden met eerste week online onderwijs

Het onderwijs aan de TU/e is deze week volledig herstart op digitale wijze. Het College van Bestuur beseft dat het een enorm karwei was en is opgelucht dat de operatie vrijwel vlekkeloos is verlopen. Op naar de volgende moeilijke beslissing: hoe gaan we de tentamens in Q3 afnemen?

foto Tim Meijer

Rector Frank Baaijens is heel erg onder de indruk van de snelheid waarmee de TU/e het onderwijs online heeft gebracht. Nadat onderwijsactiviteiten in de week van 16 maart waren stilgezet, werd op maandag 23 maart het onderwijs volledig online herstart. Er moesten 359 vakken klaargemaakt worden, bij twee is het niet gelukt. De meestgebruikte methoden zijn live videocolleges en het aanbieden van opgenomen colleges. In een week tijd is ruim 150 uur aan videocolleges opgenomen en sinds de herstart geven docenten per week ongeveer 240 vakken in live sessies. Dit is mogelijk door onder meer de versnelde invoering van MS Teams en Office 365, Panopto en BigBlueButton.

“We zien dat het aantal bezoeken aan online videocolleges nu hoger ligt dan de optelsom van bezoeken aan echte colleges en online kijkers vorig jaar. De voorzichtige conclusie is dat studenten het onderwijs goed blijven volgen”, zegt de rector in een videocall.

Tentamens

Op 6 april begint de tentamenperiode, een dag later dan oorspronkelijk gepland. Hoe een deel van de tentamens afgenomen gaan worden, dat beslist het CvB zondag. “We hebben alle docenten gevraagd te kijken naar alternatieve vormen van tentaminering. Bij tachtig vakken, over alle faculteiten verspreid, blijkt dat moeilijk te liggen. Daarvoor zoeken we een oplossing. We zullen dit weekend communiceren wat het wordt. Canvas is voor ons leidend. Voor online proctoring  - dat wil zeggen online tentamineren met surveillance op afstand -  bekijken we of dat technisch mogelijk is, hoe het met privacy zit en of het fraudegevoelig is. We hebben de afgelopen tijd met sessies met 170 studenten getest en de opgedane kennis gebruiken we bij het nemen van een beslissing.”

Baaijens vindt het “heel mooi dat wij in staat zijn in no time een heleboel studenten te mobiliseren die ons met die testen helpen. Daar hebben studieverenigingen en hun onderwijscommissarissen een belangrijke rol in gespeeld en zijn ook docenten, opleidingsdirecteuren en decanen betrokken geweest. Zo nemen we echt samen het besluit.”

Aanmeldingen

De vraag hoe het met de internationale instroom voor volgend jaar gaat, is een voorbarige. “Niemand weet nog hoe dat zal gaan”, zegt Baaijens berustend. De studiekeuzecheck-dagen zullen in ieder geval online gaan. “Daar is soortgelijke ervaring mee opgedaan bij de decentrale selectie, ik heb er vertrouwen in dat dat goedkomt.”

Nederlandse leerlingen hoeven zich pas op 1 juni aan te melden, voor internationals houdt de TU/e de datum op 1 mei, vanwege de tijd die het vervolgtraject kost, met visa en dergelijke. Over de TOEFL (Test of English as A Foreign Language), waar met name veel Aziatische studenten zich zorgen over maken omdat ze door de omstandigheden die test niet kunnen afnemen, zegt Baaijens dat die weer beschikbaar is of komt op korte termijn. “In ieder geval gaan we niet zonder die test alvast voorwaardelijk studenten aannemen.”

Kinderopvang

Baaijens wil nog graag benadrukken dat iedereen die betrokken is bij onderwijs, direct of indirect, recht heeft op kinderopvang. “Zij horen bij de cruciale beroepen, ook de mensen die assisteren bij het opnemen van colleges. Zij die hier gebruik van willen maken, kunnen via HR een verklaring krijgen dat ze onderdeel zijn van de cruciale beroepengroep.”