“Die ene dag op de TU/e voelt als een schoolreisje”

Het thuiswerken in coronacrisistijd is ons nieuwe normaal. We leren omgaan met de veranderde kaders en onze valkuilen in deze situatie, vinden thuis steeds beter onze weg en missen de campus en elkaar intussen als nooit tevoren. Cursor belt regelmatig met mede-thuiswerkers om te horen hoe het gaat. Vandaag: Ad van Rooij en Thijs Mooren van Dienst Huisvesting, een van de vaste duo’s die elke donderdag op de campus werken.

Op afstand werken, dat is verre van Ad van Rooij’s ding. De vastgoedbeheerder en contractregisseur bij Beheer en Onderhoud (Dienst Huisvesting) is een sociaal dier en heeft graag mensen om zich heen. Maar inmiddels heeft hij een modus gevonden in het thuiswerken. En mag hij elke donderdag naar de campus met zijn ‘duo-partner’ Thijs Mooren, accountmanager bij Beheer en Onderhoud.

Dienst Huisvesting heeft in deze tijd elke werkdag een vast koppel van Beheer en Onderhoud in touw op de campus, voor calamiteiten en als aanspreekpunt voor de vele externe partijen die er volop aan het werk zijn. Thijs en Ad zijn het vaste duo op donderdagen. Al jaren zijn ze collega’s en ze kennen elkaar dan ook goed. De kwinkslagen en grapjes zijn dan ook niet van de lucht tijdens het interview via Skype en ze vullen elkaar aan waar nodig. “Ik ben een beetje losbandig en hij corrigeert me af en toe”, grapt Ad.

Drukke dagen

Het werk bij Beheer en Onderhoud is nooit klaar. Sterker nog: het is er drukker dan ooit nu de campus verstoken is van bewoners. Want ook hier geldt dat elk nadeel zijn voordeel heeft. “We proberen zoveel mogelijk vervangend onderhoud te doen wat normaal een verstoring zou zijn voor de gebruikers”, zegt Ad. “En de aannemers moeten wel doorwerken, want je kunt niet stoppen met het plegen van onderhoud.”

Controles op legionella in het drink- en proceswater zijn standaardprocedure momenteel. “We moeten alle installaties veilig houden, dus doen we extra spoelrondes. En toen begin mei weer wat labs in gebruik werden genomen, moesten we ervoor zorgen dat de douches daar veilig te gebruiken zijn”, zegt Ad.

“Onze leveranciers en partners werken gewoon door. Dat betekent veel mailcontact en vergaderen”, vult Thijs aan. Tijdens het werkoverleg kijken ze samen met huisaannemer Heijmans wat er speelt op de campus en wat er moet gebeuren. “We hebben onderhoud gedaan aan de Groene Loper en aan de slagbomen, dingen die wat lastiger zijn als iedereen op de campus is.”

Evenementen

Naast zijn werk voor B&O, regelt Thijs normaal ook het proces rond de evenementen op de campus. Hoogtijdagen in deze tijd van het jaar normaal, maar dat is compleet stilgevallen, nu alle evenementen tot september zijn afgelast.

Op Thijs’ thuiswerkdagen wisselen hele drukke dagen zich af met wat minder drukke dagen. “Ik heb wat minder meetings als ik thuis zit. Als ik op donderdag op de campus ben, dan heb ik veel vergaderingen, vooral met externe partijen die aan het werk zijn hier.” Ad springt er meteen in met een grap: “Ik denk dan ‘gezellig, samen aan het werk, maar ik zie hem amper; hij gaat van de ene vergadering naar de andere.”

Voor Thijs werkt ‘live’ vergaderen toch beter, ondanks dat je volgens hem met Skype of Teams zakelijker vergadert en sneller tot de kern komt. “Ik mis de interactie die je live wel hebt, de lichaamstaal die je live kunt lezen. Je moet je erg op het plaatje van de persoon op het scherm voor je concentreren om alles goed mee te krijgen.”

Schoolreisje

Ze zitten op donderdagen samen met een collega van de front office op vloer 10 in Atlas, een spookgebouw in deze tijd, compleet verlaten. Tegenover elkaar, twee beeldschermen en een tussenschot tussen hen in. Ze voelen zich bevoorrecht dat ze af en toe naar de campus mogen komen, zich realiserend dat dit niet de geldende norm is. “Het voelt als een schoolreisje als ik op de TU/e mag werken. Dat je even thuis weg mag, in de auto kunt stappen en ergens anders mag werken, dat geeft een stukje vrijheid.”

Voor sociaal dier Ad zijn de donderdagen op de campus helemaal fijn. Wanneer hij thuiswerkt, start hij zijn dag rond 6.15 uur achter de laptop aan de keukentafel. In de lunchpauze probeert hij even te wandelen met zijn honden. En hij probeert zijn dagen rond 16.00 uur af te sluiten, maar soms laat het hem niet los en wordt het nachtwerk. Naast zijn reguliere werk zit hij in een ‘coronateam’ dat de routing en bestickering regelt op de campus.

Toekomst

Als er één ding is wat de crisis ons geleerd heeft, is het wel dat thuiswerken eigenlijk prima gaat. “Wanneer alles straks weer opengaat en we elkaar weer mogen aanraken, zullen mensen meer thuis gaan werken. Het beleid bij ons was dat je maximaal vier uur per week thuis mag werken. Ik denk dat we hier straks wel meer vrijheid in krijgen”, verwacht Ad. Thijs sluit zich hierbij aan: “We zullen een hybride vorm krijgen tussen thuiswerken en op de campus.”

Maar voor nu blijft dat werken op de campus gewoon nog even speciaal voor hen. Een wekelijks privé-schoolreisje naar Atlas.