Marco de Baar nieuwe directeur DIFFER

Marco de Baar, hoogleraar en groepsleider bij Plasma Fusion Operation and Control, wordt de nieuwe directeur van NWO-instituut DIFFER op de TU/e-campus. Medio 2020 volgt hij Richard van de Sanden op, die deels aan DIFFER verbonden blijft als groepsleider in het thema Solar Fuels. Van de Sanden wordt de wetenschappelijk directeur van het nieuwe TU/e-instituut EIRES (Eindhoven Institute for Renewable Energy Systems).

foto Bart van Overbeeke

De aanstelling van De Baar als algemeen directeur/wetenschappelijk directeur van DIFFER geldt voor twee jaar. Omdat het gebouw van DIFFER op de TU/e-campus momenteel gesloten is als gevolg van COVID19-gerelateerde maatregelen zal de startdatum worden afgestemd met De Baar en zittend directeur Van de Sanden. Het streven is om dit 1 juli 2020 te effectueren.

De Baar en DIFFER zijn geen onbekende van elkaar: hij is er sinds 2007 actief als groepsleider en vanaf 2014 als themaleider Fusion Energy en is lid van het managementteam. De Baar zal zich met name buigen over de positionering van DIFFER in het nationale en internationale energieonderzoek: “DIFFER heeft ongelooflijk veel te bieden qua onderzoek en research infrastructuur. De uitdaging is om onze nationale rol te versterken in het zeer diverse landschap van energieonderzoek”.

Krachtige combinatie

Naast zijn positie bij DIFFER is De Baar hoogleraar bij de groep Control Systems Technology aan de faculteit Werktuigbouwkunde van de TU/e. Als themaleider bij DIFFER was hij de Nederlandse vertegenwoordiger in EUROfusion, het Europese consortium voor de ontwikkeling van kernfusie door operatie van de ITER-reactor en voorbereiding van de demonstratiereactor DEMO.

De Baar omschrijft zichzelf als een natuurkundige met sterke interesse in regeltechniek. “Een natuurkundige wil een enkel fenomeen tot in de essentie doorgronden, terwijl een regeltechnicus juist probeert een geheel systeem te beschrijven en te optimaliseren. Het zijn twee erg verschillende manieren om een probleem aan te pakken, maar enorm krachtig als je ze weet te combineren. Zo willen we het grillige plasma in toekomstige fusiereactoren begrijpen en controleren. Ik kijk ernaar uit om de combinatie van proces- en systeemdenken verder te ontwikkelen in DIFFER, zowel binnen het thema Fusion Energy als ook in het Solar Fuels thema.”

NWO-instituut DIFFER verricht fundamenteel wetenschappelijk onderzoek naar materialen, processen en systemen voor een wereldwijde duurzame energie-infrastructuur, in nauwe samenwerking met (inter)nationale academia en bedrijven. Het DIFFER-onderzoek is georganiseerd binnen de onderzoeksthema’s Fusion Energy en Solar Fuels en draagt bij aan de maatschappelijke uitdagingen op het terrein van energie en duurzaamheid.