Ben jij de slimste TU/e’er?

In de tentamenperiode laat je zien wat je weet van de vakken die je volgt, maar misschien weet jij nog wel veel meer. Die algemene kennis komt van pas in de zoektocht naar the SmarTU/est person. Studievereniging CHEOPS organiseert ter ere van haar zevende lustrum, en in samenwerking met Studium Generale, een online quiz à la het tv-programma De Slimste Mens.

afbeelding De Slimste Mens

Vanaf maandag 9 november gaat CHEOPS op zoek naar de slimste TU/e’er. Als je meedoet, ga je gedurende vijf weken op maan-, dins- of woensdag online een quiz invullen. De drie studenten die daar de meeste punten halen, mogen de live gestreamde finale spelen in de Blauwe Zaal. TU/e-medewerkers mogen natuurlijk ook online meespelen, maar dingen niet mee naar een finaleplaats.

Built Environment studenten en CHEOPS-bestuursleden Romy Groen en Tom Bormans bedachten het evenement omdat ze in het lustrumjaar iets voor de hele TU/e willen organiseren dat op een coronaveilige manier kan. Groen kijkt naar eigen zeggen al járen naar De Slimste Mens, “vooral toen ik nog thuis woonde” en ze vindt het superleuk om een TU/e-versie te maken.

“Voor lastige rekenvragen hoef je niet bang te zijn”, zegt Groen, “het gaat vooral om algemene kennis. Zeker in de voorrondes. We vragen niet naar de wetten van Newton of de herkenning van een moleculaire structuur. Gewoon dingen die alle studenten zouden kunnen weten.” Er zijn drie categorieën: korte open vragen, een puzzel met een raster van twaalf omschrijvingen, en een galerij van tien foto’s.

Meer dan honderd vragen

Bij de finale op 14 december in het Auditorium komt er een TU/e-sausje overheen. “Dan kun je een vraag verwachten als een foto van de opening van de Technische Hogelschool destijds en daar moet je dan multiple choiche vragen over beantwoorden.” Wie de presentator is en wie de rol van sidekick op zich neemt, is nog niet bekend.

Groen en Bormans bedachten meer dan honderd vragen, “dat was best een klus”. Middels een oefenversie is bepaald dat deelnemers een kwartier krijgen om alles in te vullen. Terugbladeren gaat niet. Spieken wel, er is geen proctoriosoftware ingesteld, maar Groen raadt spieken af. “Als je daarmee de finale haalt, ga je op dat moment, voor de ogen van alle kijkers, enorm af.”

Tijdens de finale houdt SG-programmamaker en inmiddels ervaren online quizmaster David Ernst de kijkers bezig met vragen over cultuur, wetenschap, geschiedenis, media en nog veel meer. “Het gaat lijken op de introquiz. Die werd erg gewaardeerd, daar hadden we 2.300 kijkers. Ik ga het nu ook makkelijk en leuk maken.” Aan de quiz voor de kijkers kan iedereen met een TU/e-mailaccount meedoen.

De SmarTU/est person krijgt in ieder geval een enorme bokaal van - hou je vast - tachtig centimeter hoogte. Halverwege het ‘seizoen’ wordt de bijbehorende prijs bekendgemaakt. Op deze website zijn vanaf 9 november de vijf quizzen van maandag tot woensdag beschikbaar. Hierop worden ook tussenstanden bijgehouden, net als op Instagram.