Eindhovense millennials wonen vijftien weken samen voor tv-serie

Op de dag dat Selim Haase slaagde voor zijn master Industrial Design en zich afvroeg wat hij nu zou gaan doen, deed zich een unieke kans voor. Omroep KRO-NCRV stelde hem voor deel te nemen aan het programma In Real Life, waarvoor hij vijftien weken in een huis mocht wonen met zeven andere millennials. Het resultaat is een tv-serie die maandag start.

foto Stijn Ghijsen

Het huis - een voormalig kantoorpand - waar Selim en zijn generatiegenoten wonen, staat in de Tramstraat, vanuit de Effenaar gezien aan de rechterkant. Het is door de KRO-NCRV op zo’n manier ingericht dat de cameraploeg zich ook kon houden aan de social distance regels. De opnames zijn achter de rug en het samenwonen ook bijna; vrijdag vertrekken de bewoners uit huis ‘Tram Osso’.

“Het was een heel toffe ervaring die ik, als het moet, in drie woorden kan samenvatten met: vriendschap, positiviteit en intens”, zegt Selim aan de telefoon. De vriendschap is blijvend, denkt hij. “Ik heb met iedereen een eigen en speciale band opgebouwd. We zijn allemaal twintigers, maar heel divers. Enkelen werken van negen tot vijf, anderen volgen een opleiding of zijn zoekend. Met Juul van Geleuken, die een bachelor Technische Natuurkunde afrondde, praatte ik zeker ook over de TU/e en het studeren daar.”

Eerlijk beeld

Selim kan de periode niet vergelijken met wonen in een studentenhuis, omdat hij die ervaring mist. “Ik heb heel mijn studietijd bij mijn moeder in Helmond gewoond. Ik wilde haar niet alleen laten nadat op mijn achttiende mijn vader overleed. We hebben veel aan elkaar. Ik heb ook snel taken van mijn vader overgenomen, zoals administratieve zaken.”

De band met zijn moeder, die ook een rol in een aflevering heeft, is ook een reden dat Selim zijn opleiding aan de TU/e wilde doen. Haverwege juli studeerde hij af met een innovatie in de muziekindustrie. “Ik ontwierp een product waarmee rappers autonoom geluidseffecten kunnen toepassen tijdens een liveshow.”

Selim werkt als muziekproducer onder de naam The Kid Selim en had de afgelopen drie maanden dus zes dagen per week een filmploeg in z’n nek. “Het voelde bijna als een dubbele baan.” Hij benadrukt dat de omroep de millennials volledige vrijheid gaf en geen draaiboek voorschotelde. “Wij gaven op vrijdag meestal onze eigen plannen door en de filmmakers sloten zich daar wel - of niet - bij aan.”

Geloof

De omroep heeft geen thema’s opgedrongen. De afleveringen worden chronologisch uitgezonden en iedere aflevering toont één week. Wat het programma in Selims ogen mooi maakt, is dat iedere deelnemer zijn eigen geschiedenis meebrengt. “Je ziet ook echt groei bij iedere bewoner. Zelf heb ik geleerd om samen te wonen met meerdere leeftijdsgenoten. Wat ook nieuw is, is dat ik in deze nieuwe thuissituatie de enige moslim ben en de enige praktiserende gelovige. Ik weet nu hoe ik daar mee om moet gaan en hoe ik mijn beleving kan delen met anderen. Je ziet dat proces ook terug in de serie.”

De meeste avonden aten de huisgenoten samen en de muziekproducer heeft naar eigen zeggen een passie gevonden in koken. De vijftien weken zijn omgevlógen, vindt Haase, “maar als ik terugdenk aan wat ik allemaal heb meegemaakt, dan is dat een onvoorstelbare hoeveelheid ervaringen.” Hij heeft de montages nog niet gezien. Vanaf volgende week kan hij samen met zijn moeder kijken naar het verslag van de “intense woonervaring”.

Wie nog meer wil weten over het leven in de Tramstraat en achter de schermen kan Haase zelf mailen, hij vertelt graag over zijn ervaringen.

In Real Life is vanaf maandag 16 november drie weken lang elke werkdag te zien om 19.25 uur bij KRO-NCRV op NPO 3.